Rumunsko pod lupou
Súčasná rumunská kinematografia prekvitá. Populárne komédie odrážajúce mladšiu demografickú skupinu kultúrnych konzumentov lámu rekordy v návštevnosti, zatiaľ čo artová kinematografia sa každoročne zviditeľňuje na medzinárodných filmových festivaloch. V tomto ohľade ponúka táto retrospektíva pestrú vzorku širokej filmovej a tematickej palety rumunskej kinematografie – od artových experimentov v naratívnej i dokumentárnej forme až po divácky atraktívnejšie diela, ktoré siahajú po osvedčených žánroch (komédia, film noir, filmy o dospievaní atď.).
Etablovaný autor Radu Muntean rozširuje svoju prenikavú psychologickú filmárčinu v rámci žánrových tonalít napätia vo filme Intregalde, pričom tento umelecký prístup zopakoval aj nováčik Mihai Mincan vo svojom debute Obzor, teologickom thrilleri plávajúcom v medzinárodných vodách. Rozmanitosť žánrovej filmovej tvorby zoširoka ilustrujú dvaja skorumpovaní antihrdinovia – štátni zamestnanci – v mestskom noire Bogdana Miricu Boss (očakávané pokračovanie jeho neo-westernu Psi) a vo vidieckej tragikomédii a festivalovom hite Paula Negoescua Muži činu, zatiaľ čo debut Any-Marie Comanescu Horia ponúka protikladný pohľad na sladkobôľnu nevinnosť dospievajúcich mladých hrdinov.
Ďalším žánrovým filmom je Mammalia, v ktorom Sebastian Mihailescu skúma patriarchát v dystopicko-gotickom art-housovom rámci, zatiaľ čo toxická maskulinita a LGBTQIA+ identita je v centre pozornosti filmu Pole vlčích makov divadelného režiséra Eugena Jebeleanu, ktorý dramatizuje neslávne známy skutočný prípad homofóbie a policajnej brutality, ktorý sa odohral v Bukurešti. Ostrov Anci Damian dokazuje, že nie je len kompenzáciou skromnej produkcie animovaných filmov v rumunskej kinematografii, pričom v ňom autorka prináša jednu z najživších reimaginácií zásadného diela rumunského surrealistu Gellu Nauma (samo o sebe inšpirované románom Robinson Crusoe Daniela Defoa) a skúma aktuálne témy migrácie, konzumerizmu a klimatickej krízy pod hudobným vedením Alexandra Balanescu a Ady Milea.
Dokumentárne filmy zaradené do retrospektívy odrážajú rastúci záujem o angažovanosť tejto formy v archívoch (a tým aj terapeutický proces (seba) analýzy) – prístup, ktorý sa rovnako zaujíma o osobné príbehy (ako v prípade dojímavého rodinného portrétu režiséra Eugena Buica Pani Buicová) a národné dejiny (epištolárna esej Medzi revolúciami, ktorej spoluautormi sú režisér Vlad Petri a renomovaná spisovateľka Lavinia Braniste).
Súčasná rumunská kinematografia prekvitá. Populárne komédie odrážajúce mladšiu demografickú skupinu kultúrnych konzumentov lámu rekordy v návštevnosti, zatiaľ čo artová kinematografia sa každoročne zviditeľňuje na medzinárodných filmových festivaloch. V tomto ohľade ponúka táto retrospektíva pestrú vzorku širokej filmovej a tematickej palety rumunskej kinematografie – od artových experimentov v naratívnej i dokumentárnej forme až po divácky atraktívnejšie diela, ktoré siahajú po osvedčených žánroch (komédia, film noir, filmy o dospievaní atď.). Etablovaný autor Radu Muntean rozširuje svoju prenikavú psychologickú filmárčinu v rámci žánrových tonalít napätia vo filme Intregalde, pričom tento umelecký prístup zopakoval aj nováčik Mihai Mincan vo svojom debute Obzor, teologickom thrilleri plávajúcom v medzinárodných vodách. Rozmanitosť žánrovej filmovej tvorby zoširoka ilustrujú dvaja skorumpovaní antihrdinovia – štátni zamestnanci – v mestskom noire Bogdana Miricu Boss (očakávané pokračovanie jeho neo-westernu Psi) a vo vidieckej tragikomédii a festivalovom hite Paula Negoescua Muži činu, zatiaľ čo debut Any-Marie Comanescu Horia ponúka protikladný pohľad na sladkobôľnu nevinnosť dospievajúcich mladých hrdinov. Ďalším žánrovým filmom je Mammalia, v ktorom Sebastian Mihailescu skúma patriarchát v dystopicko-gotickom art-housovom rámci, zatiaľ čo toxická maskulinita a LGBTQIA+ identita je v centre pozornosti filmu Pole vlčích makov divadelného režiséra Eugena Jebeleanu, ktorý dramatizuje neslávne známy skutočný prípad homofóbie a policajnej brutality, ktorý sa odohral v Bukurešti. Ostrov Anci Damian dokazuje, že nie je len kompenzáciou skromnej produkcie animovaných filmov v rumunskej kinematografii, pričom v ňom autorka prináša jednu z najživších reimaginácií zásadného diela rumunského surrealistu Gellu Nauma (samo o sebe inšpirované románom Robinson Crusoe Daniela Defoa) a skúma aktuálne témy migrácie, konzumerizmu a klimatickej krízy pod hudobným vedením Alexandra Balanescu a Ady Milea. Dokumentárne filmy zaradené do retrospektívy odrážajú rastúci záujem o angažovanosť tejto formy v archívoch (a tým aj terapeutický proces (seba) analýzy) – prístup, ktorý sa rovnako zaujíma o osobné príbehy (ako v prípade dojímavého rodinného portrétu režiséra Eugena Buica Pani Buicová) a národné dejiny (epištolárna esej Medzi revolúciami, ktorej spoluautormi sú režisér Vlad Petri a renomovaná spisovateľka Lavinia Braniste).