fbpx

Odborná porota pre rok 2023

Meeting Point Europe – Panel európskych filmových kritikov

REINHARD BRADATSCH

Rakúsko

Reinhard Bradatsch píše filmové recenzie pre rakúsky časopis Ray. Je spoluzakladateľom a redaktorom dnes už zaniknutého internetového filmového časopisu allesfilm.com. Pravidelne píše reportáže z národných a medzinárodných filmových festivalov – napríklad Viennale (AT), Crossing Europe (AT), MFF Bratislava (SK). Bol členom poroty FIPRESCI na medzinárodných festivaloch v Cottbuse a Bratislave. Na 3. MFF Cinematik 2008 Piešťany zostavil sekciu venovanú rakúskym dokumentárnym filmom.

GRÉGORY CAVINATO

Belgicko

Grégory Cavinato absolvoval v roku 2004 štúdium na bruselskej ELICIT (estetika a filozofia filmu/scenáristika a filmová analýza) – vedúcim jeho záverečnej práce bol uznávaný režisér Luc Dardenne – a odvtedy pracuje ako scenárista, prekladateľ, tvorca titulkov (najmä pre bruselský filmový festival Offscreen) a kritik na voľnej nohe pre viaceré belgické noviny a webové stránky – predovšetkým pre Cinergie.be (od 2005), FilmMagie (2016 – 2020) a Europe (od 2019). Je členom medzinárodnej organizácie filmových kritikov FIPRESCI a Únie belgických filmových kritikov U.P.C.B.

ROBERTO DONATI

Taliansko

Roberto Donati absolvoval štúdium modernej literatúry a filmovej vedy na Univerzite v Siene v Taliansku a tiež študoval na Univerzite vo Warvicku vo Veľkej Británii. Ako profesionálny novinár píše pre noviny, časopisy či magazíny o kultúre, filme a literárnych témach. Ako spisovateľ pripravuje scenáre a dokumentárne projekty pre komiksy, televíziu a film. Donatiho najvýznamnejšou publikáciou je kniha o téme nostalgie vo filmoch Sergia Leoneho (Sergio Leone. L’America, la nostalgia e il mito; Falsopiano, 2009) a v súčasnosti pôsobí ako kurátor filmovej knižnej edície pre vydavateľstvo Bietti (Bietti Heterotopia). Od roku 2007 vyučuje na niekoľkých talianskych lýceách filmovú vedu a taliansku literatúru a históriu.

CARMEN GRAY

Nemecko

Carmen Gray je Novozélanďanka žijúca v Berlíne. Ako filmová kritička a žurnalistka píše okrem iného pre The New York Times, Sight & Sound a Criterion, často o strednej a východnej Európe a Kaukaze. Ako kritička prispieva do časopisu The Film Verdikt a predtým pôsobila ako filmová redaktorka pre londýnsky časopis Dazed & Confused. Je programovou dramaturgičkou a členkou výberových komisií sekcie Generation Medzinárodného filmového festivalu v Berlíne a Medzinárodného festivalu krátkych filmov Winterthur a programovou poradkyňou pre Open City Docs.

PHILIP ILSON

Veľká Británia

Philip Ilson je spoluzakladateľom (2004) a umeleckým riaditeľom Londýnskeho festivalu krátkych filmov. 16 rokov pracoval ako programový poradca pre krátke filmy na Medzinárodnom filmovom festivale Britského filmového inštitútu (BFI) v Londýne. V minulosti pracoval ako programový dramaturg na londýnskom East End Film Festival, írskom Cork Film Festival, Branchage Festival v Jersey, hudobnom festivale Latitude v Suffolku a v kine Curzon Soho Cinema.

AKSEL KIELLAND

Nórsko

Aksel Kielland je kritikom a komentátorom pre nórsky týždenník Morgenbladet a prispieva aj do nórskych filmových publikácií, ako sú Wuxia, Z a Montages. Od roku 2008 je editorom a prispievateľom do katalógu Medzinárodného filmového festivalu Bergen, kde pracuje aj ako programový poradca.

MILJA MIKKOLA

Fínsko

Milja Mikkola je od roku 2005 súčasťou tímu legendárneho filmového festivalu Midnight Sun Film Festival, ktorý sa každoročne koná za polárnym kruhom vo Fínsku. V súčasnosti zastáva pozíciu programovej manažérky festivalu. Taktiež je členkou programového tímu Kina Orion v Helsinkách a spoluriaditeľkou helsinského filmového festivalu Viva Erotica, ktorý je oslavou histórie sexu a premieta filmy z pôvodných kópií. Milja absolvovala štúdium filmovej teórie na londýnskej Brunel University a vizuálnej žurnalistiky na univerzite vo fínskom Tampere. Keďže patrí k vymierajúcemu druhu tradičných filmových premietačiek a premietačov, jej skutočné korene sú v kine.

MIKE NAAFS

Holandsko

Mike Naafs študoval film na Univerzite v Amsterdame, kde bol zároveň aj šéfredaktorom študentského filmového časopisu. Po ukončení štúdia pracoval pre viacero festivalových periodík a časopisov vrátane Dutch Filmkrant. Bol členom FIPRESCI porôt na medzinárodných filmových festivaloch v Kyjeve, Cannes, Moskve, Kluži-Napoce a Petrohrade. V súčasnosti je na voľnej nohe a pracuje ako kuchár v psychiatrickej liečebni.

VUK PEROVIĆ

Čierna Hora

Vuk Perović je šéfredaktorom II. kanála v Rozhlase a televízii Čiernej Hory. Je umeleckým riaditeľom, programovým dramaturgom a spoluzakladateľom Underhill Festu – medzinárodného filmového festivalu celovečerných dokumentov v čiernohorskej Podgorici. Moderuje televíznu šou o filme v hlavnom vysielacom čase. Publikuje filmové recenzie a rozhovory s ľuďmi z filmového priemyslu. Je spoluzakladateľom vzdelávacieho programu pre dokumentaristky CIRCLE Woman Doc Accelerator. Je členom Federácie filmových kritikov z Európy a Stredomoria FEDEORA, členom FIPRESCI, producentom a taktiež prednáša.

PAMELA PIANEZZA

Francúzsko

Pamela Pianezza sa pôvodne chcela stať špiónkou, ale nikdy nenašla nikoho, pre koho by mohla toto povolanie s radosťou vykonávať. A tak sa z nej stala multimediálna umelkyňa a učiteľka vizuálnych umení, ktorá sa tiež venuje skúmaniu rozličných možných foriem rozprávania príbehov. Pracuje predovšetkým s obrázkami a textom (ktorých vzťah aj rada skúma), ale tiež so zvukmi, kolážami a performanciami. Keďže študovala umenie a žurnalistiku a nejaký čas pracovala ako reportérka vo filmovom priemysle, našla si svoje obľúbené ihrisko na pomedzí fikcie a dokumentu. Žije v Bordeaux a nerada sa príliš vzďaľuje od mora.

TRISTAN PRIIMÄGI

Estónsko

Tristan Priimägi absolvoval v roku 2001 štúdium semiotiky so špecializáciou na film na Univerzite v Tartu. Je pravidelným prispievateľom do všetkých významnejších estónskych tlačených publikácií, novín a časopisov, píše o filme, hudbe a pop kultúre vo všeobecnosti. Angažuje sa pri preklade a prezentovaní estónskych filmov a filmových podujatí. Od roku 2010 organizuje DocPoint Tallinn – estónsku časť renomovaného helsinského festivalu dokumentárnych filmov DocPoint. Pracuje ako filmový redaktor v kultúrnom týždenníku Sirp.

XAVIER GARCÍA PUERTO

Španielsko

Ako filmový a video kurátor organizoval výstavy a podujatia v Brazílii, Izraeli, Kolumbii, USA alebo Číne a spolupracoval s inštitúciami ako KunstWerke (Berlin), Caixaforum, Instituto Cervantes či Cineteca Nacional de México. Bol členom porôt na festivaloch v Juhoafrickej republike, Maďarsku, Taliansku, Kostarike, Litve, Francúzsku, na Sibíri a na Berlinale (v sekcii Generation). Je programovým dramaturgom pre Tallinn Black Nights (www.poff.ee), delegátom pre španielsky hovoriace krajiny a editorom súťaže „Rebels with a Cause“. V rokoch 2014 – 2018 bol hlavným kurátorom projektu Off the Wall, ktorý priniesol európske filmy do viac ako 30 miest v deviatich krajinách Európy a Ameriky. V roku 2001 bol spoluzakladateľom a od roku 2006 je umeleckým riaditeľom MFF REC Tarragona (www.festivalrec.com), kde v roku 2014 založil „Primer Test“ – industry lab, ktorý pomáha väčšine filmárov zo španielskej novej vlny. Jeho posledným dobrodružstvom je Panoramica.film – služba programových dramaturgov programovým dramaturgom, ktorej cieľom je priniesť nové filmové talenty na festivaly po celom svete.

MATEJ SVOBODA

Česká republika

Matej Svoboda pochádza z Liberca, vyštudoval český a anglický jazyk na pedagogickej fakulte, no do školstva nikdy nenastúpil. V súčasnosti žije v Prahe, pracuje ako filmový publicista pre web MovieZone.cz a ako redaktor televíznych časopisov TV Max a Týdeník Televize. Jeho texty sa tiež objavujú v časopise XB-1 a je spoluautorom kníh Encyklopedie akčního filmu alebo Encyklopedie komiksového filmu.

KATA ANNA VÁRÓ

Maďarsko

Kata Anna Váró je docentkou na Univerzite reformovanej cirkvi Károli Gáspár v Maďarsku v Budapešti a pracuje tiež ako filmová a divadelná kritička. Vyštudovala anglický jazyk a literatúru na Univerzite v Debrecíne, neskôr aj film a médiá na Univerzite Loránda Eötvösa v Budapešti. Titul DLA získala na Divadelnej a filmovej akadémii v Budapešti. Publikovala množstvo recenzií, festivalových reportáží a esejí v rôznych maďarských a medzinárodných publikáciách. Bola členkou viacerých porôt – vrátane porôt FIPRESCI – na mnohých medzinárodných filmových festivaloch.

Cinematik.doc – Odborná porota

JOSHUA JÁDI

Nemecko

Joshua Jádi je nemecko-maďarský spisovateľ, režisér a programový dramaturg festivalov so vzdelaním v oblasti psychológie a psychoanalýzy. Študuje réžiu na Filmakademie Wien pod vedením Jessicy Hausner a scenáristiku pod vedením Götza Spielmanna. Jeho krátke filmy získali uznanie kritiky a premietali sa na medzinárodných filmových festivaloch, kde boli aj ocenené. Joshua sa zúčastnil prestížnych podujatí pre mladých tvorcov, akými sú Sarajevo Talents a letná škola Locarno Academy. Popri filmovej tvorbe sa tiež venuje funkcii zástupcu programového riaditeľa na filmovom festivale Cottbus, kde každý rok vyberá viac ako 100 celovečerných a krátkych filmov z východnej Európy. Okrem toho bol aj členom poroty Európskeho filmového festivalu Palić 2022 po boku Katriel Schory, Lorny Tee, Katariny Radivojevic a M.J. McMahona.

ADAM PAPLINSKI

Poľsko

Adam Paplinski sa už takmer 35 rokov venuje rôznym oblastiam vizuálneho umenia, z toho viac ako 25 rokov dokumentárnemu filmu. Za ten čas získali filmy, na ktorých sa produkčne podieľal, vyše 60 prestížnych ocenení. Je producentom, manažérom produkcie, konzultantom, vedie medzinárodné workshopy a je tiež členom poroty na rôznych filmových festivaloch. V roku 2016 založil prvú online platformu na trhu pre dokumentárne projekty „Pitch the Doc,“ ktorá sa zaoberá vzdelávaním v oblasti prezentácie a pitchingu projektov. Je členom Asociácie poľských filmárov a Asociácie dokumentárnych filmov Európy.

PATRIK PAŠŠ

Slovenská republika

Narodil sa v Bratislave, kde študoval v rokoch 1964 až 1968 na SPŠE. Ešte počas strednej školy sa stal externým asistentom kamery, strihu, zvuku a produkcie v ČST Bratislava. V roku 1972 sa etabloval ako strihač v ČST. Na pražskej FAMU študoval v rokoch 1978 až 1983 Filmovú a televíznu strihovú skladbu. Neskôr sa stal riadiacim pracovníkom všetkých strihačov v STV. V roku 1989 založil produkčnú spoločnosť TRIGON PRODUCTION s.r.o., ktorej konateľom je dodnes. Ako producent realizoval vyše 1800 diel a získal viac ako 300 ocenení doma i v zahraničí. Medzi najvýznamnejšie patria niekoľkonásobné národné nominácie na Oskara, národné ceny Slnko v sieti, Český lev, Prix Europa, Prix Italia, International Emmy Award. Roku 2005 bol inaugurovaný ako profesor na VŠMU v Bratislave, kde pôsobí v Ateliéri strihovej skladby. Garantuje ateliéry kamery, animácie a FX efektov. Strihal také významné a oceňované dokumentárne filmy, ako sú Papierové hlavy, Nicolas G.Winton – Sila ľudskosti či Nickyho rodina. V hranej tvorbe sú to dnes už tiež kultové diela ako Tisícročná včela, Perinbaba, Sedím na konári a je mi dobre, Všetci moji blízki, Bathory, Colette či Malá z rybárne. Je iniciátorom a spolutvorcom legislatívnych zákonov o STV, Audiovizuálneho fondu, Zmluvy so štátom, zakladajúci člen a prvý predseda Audiovizuálneho fondu SR, člen SFTA, viceprezident SAPA, člen International Documentary Association USA a člen European Producers Club.