Tipy na utorok
14. septembra 2015
Nenechajte si ujsť
Príbeh mojej smrti
14:00 Fontána
Jedinečný príbeh Cassanovu.
vlna vs. breh
17:00 Fontána
Živelný dokument o fotografoch slovenskej novej vlny.
Slávnostné odovzdávanie cien + Očami fotografky
19.00 Dom umenia
Premiéra nového filmu Mateja Mináča.
Najvyššia ponuka
20.00 Kino Kúpele
Geoffrey Rush ako uzavretý samotár a znalec umenia prenasledovaným mnohými obsesiami.
Malý Indi
23:00 Fontána
Realisticko-poetický príbeh z predmestia Barcelony.
Tipy dňa
r. Veit Helmer
Fontána 11:00
„V súčasnosti je väčšina filmov pre deti animovaná. Ja som však chcel urobiť niečo iné.“ povedal režisér filmu Fiddlesticks Veit Helmer. V skutočnosti sa však jeho bláznivá komédia od produkcie 3D animovaných celovečerných filmov až tak nelíši. Príbeh sa odohráva v mestečku priemerných obyvateľov a to vo všetkých ohľadoch. Ide o akúsi umelo vytváranú „priemernosť“, vďaka ktorej je toto miesto ideálnou vzorkou na testovanie akéhokoľvek produktu. Keď kvôli vysokému vekovému priemeru začne odsun najstarších obyvateľov do domova dôchodcov, na protest sa postaví miestny detský gang. Členom nechýba inteligencia, vynaliezavosť či dôvtip, a tak hravo vyhrávajú súboje s dospelými. Veit Helmer tak vytvoril témou „oldschoolovú“ rodinnú komédiu v príjemne sýtych farbách.
Lea Krišková
r. Albert Serra
Fontána 14:00
Španielsky režisér Albert Serra je jeden z najnádejnejších mladých európskych tvorcov. Vo svojom najnovšom počine Príbeh mojej smrti (ocenenom na festivale v Locarne 2013) spája časovo vzájomne nespojiteľné fiktívne legendy Drakulu a Casanovu do jedného príbehu. Film svojou dĺžkou a statickosťou záberov, odmietnutím konvenčnej dramaturgickej kulminácie deja smerom ku koncu a dobovou neukotvenosťou môže pripomínať tiež autorské dielo Bélu Tarra Turínsky kôň. Serra pracuje prevažne so studenými farbami a často neznemožňuje rozoznanie mizanscény. Temná, filozofická esej vypovedá o človeku ako súčasti a nie ako protiklade okolitej prírody. Na vyjadrenie myšlienok využíva okrem „bonmotov“ postáv ruchy, hudba sa ozýva sporadicky. Film môžete odmietnuť ako sebastredný „art“, otázka však je, či Serrovi o vysoké umenie vôbec ide, ak pracuje s béčkovým námetom.
Erik Binder
r. Åse Svenheim Drivenes
Fontána 20:00
Nórska režisérka Åse Svenheim Drivenes venovala svoj dokumentárny debut primabaleríne Maiko. Jej životný príbeh predurčuje už význam tohto mena, Maiko = tancujúce dieťa. Ako 15-ročná odišla z rodného Japonska, aby rozvinula svoj talent na prestížnej škole v Londýne. Vedela, že aj myšlienka na návrat domov môže znamenať prehru a len tvrdou prácou si dokáže splniť sen – predstaviť sa raz v hlavnej úlohe Labutieho jazera. Keď je Maiko už na vrchole profesionálnej kariéry, uvedomí si aj svoju druhú neodkladnú potrebu – stať sa matkou. Dokumentárny film predstavuje veľmi silnú a ambicióznu ženu, ktorá sa pokúša spojiť dva nezlučiteľné statusy. Vizuálne spracovanie filmu podlieha nežnému a elegantnému baletu, v záberoch nefiguruje dojem surovosti, ale zachovávajú si statickosť a premyslenú kompozíciu.
Lea Krišková