fbpx

Tipy na stredu

11. septembra 2013

Nenechajte si ujsť


Farba chameleóna

14.00 Dom umenia
bulharská satira z prostredia tajných služieb

Slávnostné odovzdávanie cien
Poslední čiernomorskí piráti
19.00 Fontána
film o zabudnutých pirátoch a hľadaní pokladu


DFF
21.00 Cinematik bar
koncert

 

Tipy dňa

 

Zoznam smrti

Kill List, r. Ben Wheatley
23.00 Fontána 

Zoznam smrti zo začiatku v mnohom pripomína Wheatlyho predchádzajúci film Down Terrace. Kriminálne pozadie postáv sa dá iba tušiť, dôležité sú vzťahy v rodine. Príbeh na prvý pohľad vyzerá ako komorná dráma muža, ktorý sa snaží zotaviť z bližšie neurčených psychických problémov a postarať sa o rodinu. To sa počas filmu nemení, no komornosť sa vytráca v momente, kedy tento muž vychádza z domu vykonať svoju prácu nájomného vraha.
Film je prezentovaný ako krimi-triller-horror, no po polovici filmu sa môže divák pýtať, kde je tá hororová časť. Vidíme mnohé násilné scény a Wheatly ich ako vždy zobrazuje veľmi naturalisticky, no nemožno ich pokladať za hororové. Časom však divák začne tušiť, že predsa len nie je všetko v poriadku, a že režisér má prichystané nejaké prekvapenie. Tak sa aj stane v závere filmu, kedy sa zo žánrom mení aj vizuálna stránka. Atmosféra je stále viac temnejšia, napätie narastá. Netreba ale čakať nadprirodzené javy, celkové vyznenie sa skôr nesie v duchu Záhady Blair Witch.
Zoznam smrti je typ filmu, po ktorého skončení sa začnú vynárať mnohé otázky a špekulácie o tom, čo a hlavne prečo sa stalo. Je teda na divákovi, aby si poskladal jednotlivé diely skladačky a odhalil celý príbeh, hoci niektoré odpovede zostávajú stále neodhalené.

Katarína Kováčová

 

Poslední čiernomorskí piráti

Poslednite černomorski pirati, r. Svetoslav Stoyanov
19.00 Fontána

Skupina novodobých pirátov na čele s kapitánom Jackom síce nemá pirátsku loď (najviac tak čln), no majú pirátsku vlajku a svoju honbu za pokladom. Priateľské vzťahy a posedenia pri fľaške alkoholu v kúdoloch cigaretového dymu sú ale ohrozené, keď sa brat bulharského premiéra rozhodne postaviť na ostrove luxusný rezort pre milionárov. Dokument však nie je príbehom „zlej“ developerskej spoločnosti ničiacej život miestnych obyvateľov, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Miestni obyvatelia sú bezdomovci a kriminálnici, muži utekajúci pred zákonom, rodinami a spoločnosťou. Luxusná výstavba sa v skutočnosti ešte nezačala, no samotná správa o nej spôsobila rozvrat a nedôveru medzi pirátmi. Honba za bájnym pokladom zakopaným na ostrove je tak postupne metaforizovaná na hľadanie čohosi dôležitejšieho, čo každý človek hľadá vo svojom živote.

Katarína Kováčová

 

Critters

r. Stephen Herek
20.30 Amfiteáter

Na pokojné farmárske mestečko kdesi v Amerike útočia votrelci z inej planéty. Critters – drobné, krvilačné postavičky tejto hororovej sci-fi komédie vychádzajú zo svojej vesmírnej lode a sú naozaj veľmi hladní. Po ich stopách sa vydávajú dvaja galaktickí šerifovia s cieľom zastaviť ich deštruktívne chúťky.  Jediný, kto príchod mimozemšťanov očakáva, je miestny opilec Charlie. Jeho rečiam však nikto neverí.  To sa zmení vo chvíli, keď sa jeden zo šerifov pred očami miestnych transformuje na tamojšieho reverenda. Chlpatí Critters medzičasom útočia na rodinu Brownovcov, ktorí sa s neveľkým úspechom snažia udržať nebezpečenstvo mimo domu. Podarí sa ich synovi  zohnať pomoc a zachrániť svoju rodinu pred tragickým koncom?
Prvá časť štvordielnej série o ľudožrútskych Critters je typickým príkladom americkej hororovej zábavy. Prvotný nápad tu ešte nie je opozeraný a príbeh je okorenený „hláškami“ drzých mimozemšťanov. Svojím čiernym humorom a početnými odkazmi na sci-fi klasiky sú títo vraždiaci chlpáči zábavným programom na večer strávený v kine.

Martina Červenková

 

Ďakujem, dobre

r. Mátyás Prikler
17.00 Dom umenia

Miestami krutý až cynický, inokedy zase láskavý a úsmevný. Film Ďakujem, dobre by sa dal schovať za ošúchanú frázu: taký je život.
Na pozadí súčasnej krízy sledujeme mozaiku troch príbehov, ktoré sa navzájom prepletajú. Kameramani Balcar s Balogom zachytávajú kamerou z ruky banality všedného i sviatočného dňa v živote troch generácií. Často striedané celky pôsobia dojmom neštylizovanej observačnej kamery, kým významové detaily dokresľujú jednotlivé charaktery postáv. Autentické prostredie s prirodzeným hereckým prejavom napomáhajú v skutku presvedčivej ilúzii tohto hraného filmu.
Pôvodne 40-minútovú filmovú poviedku režisér Mátyás Prikler prepracoval do vyše dvojhodinovej. Kým absolventský stredometrážny film prezentoval v roku 2010 na festivale v Cannes, celovečerná verzia mala tohto roku premiéru na významom festivale v Rotterdame.

Pavla Ráchelová