Tipy na piatok
6. septembra 2013
Nenechajte si ujsť
Zabudnutý Dubois: Neobjavená kráska
14.00 Kino klub
slovenský dokument za účasti režiséra Miroslava Béreša
Slávnostné otvorenie
Zamatoví teroristi
19.00 Dom umenia
premiéra nového slovenského dokumentu
Pole v Anglicku
20.00 Fontána
najnovší film Bena Wheatleyho spojený s Master classom režiséra
Odchod na korze
20.00 Klub kultúry
filmová pocta Obchodu na korze za účasti režiséra Petra Zákuťanského
Fúzy múzy
21.00 Cinematik bar
koncert mladej prešovskej skupiny
Tipy dňa
A Field in England, r. Ben Wheatley
20.00 Fontána
Lineárny príbeh sa odohráva počas jedného dňa na opustenom poli. Účinkuje tu iba málo postáv s neveľkým množstvom rekvizít. Dominantou filmu sa tak stáva vizuálna stránka. Wheatley využíva množstvo filmových prostriedkov ako stroboskopický efekt, zmeny ostrosti, zdvojenie záberu či rapidmontáž. Vyjadruje tak strach a paranoju a zároveň vytvára pocit niečoho nadprirodzeného. Samotný dej je teda druhoradý, o širšom kontexte príbehu sa dozvedáme len málo. Postavy diskutujú o udalostiach, o ktorých divák nemá vedomosti, musí si teda z týchto úlomkov poskladať časti príbehu sám.
Pole v Anglicku čerpá z anglického folklóru a myslenia ľudí v 17. storočí a akéhosi trendu zbierania halucinogénnych húb na poliach. Čo sa zo začiatku môže zdať ako obyčajný historický film, vyústi do psychedelického výletu vo svete mágie a šialenstva.
Katarína Kováčová
Only God Forgives, r. Nicolas Winding Refn
23.00 Dom umenia
Nicolas Winding Refn s novinkou Len Boh odpúšťa nekompromisne pokračuje vo svojej umeleckej vízii s tým rozdielom, že oproti jeho predchádzajúcim dielam kladie minimálny dôraz na dej a logickosť naratívnej štruktúry.
Dejové výpustky sú nahradené fantazijnými sekvenciami, ktoré je niekedy ťažké odlíšiť od filmovej reality. V Refnovom filme samozrejme nemôže chýbať explicitne zobrazené násilie a výrazná vizuálna stránka. Temné prostredie nočného Bangkoku je takmer v každej scéne doplnené nápadnými červenými motívmi. Statické alebo spomalené zábery so stoickými postavami, ktoré sú archetypmi či už západnej alebo východnej kultúry, sú súčasťou atmosféry filmu. Postavy konajú v mene pomsty. Pomsta je hlavnou témou filmu a Refn, ako tvorca čerpajúci zo spoločenskej fascinácie násilím na plátne, ju zobrazuje v tom najmenej príťažlivom svetle. Kladná tak nie je ani jedna z postáv.
Mária Miniariková
Haywire, r. Steven Soderbergh
20.30 Amfiteáter
Skrat je, v pozitívnom slova zmysle, rozporuplný film. Steven Soderbergh hrá s divákom hru, v ktorej mu na jednej strane ponúka prvoplánovú akčnú snímku a na druhej strane inovatívne pracuje so žánrovými konvenciami.
Začiatok filmu, v ktorom sa prelínajú tri časové roviny, naznačuje, že pôjde o napínavý triler so zložitou zápletkou. Opak je pravdou. Tajná vládna agentka Mallory sa chce dozvedieť, prečo ju zamestnávateľ plánoval zabiť. Prvé dve tretiny filmu sú rozprávané v retrospektíve. Divákova vedomosť čiastkových informácií zvyšuje jeho záujem o hrdinku a konečné rozuzlenie. Mallory predstavuje silnú ženskú osobnosť, ktorej telesná stránka zodpovedá jej fyzickým schopnostiam. Bojové scény tu pôsobia omnoho intenzívnejšie, ako v akčných filmoch spoliehajúcich sa výhradne na prudký strih. Soderbergh využíva vo väčšej miere statické zábery a menej akcie. Jednotlivým scénam tak dominujú postavy a ich pohyb.
Mária Miniariková