fbpx

Tipy na piatok

6. septembra 2013

Nenechajte si ujsť


Zabudnutý Dubois: Neobjavená kráska

14.00 Kino klub
slovenský dokument za účasti režiséra Miroslava Béreša

Slávnostné otvorenie
Zamatoví teroristi
19.00 Dom umenia
premiéra nového slovenského dokumentu


Pole v Anglicku

20.00 Fontána
najnovší film Bena Wheatleyho spojený s Master classom režiséra

Odchod na korze
20.00 Klub kultúry
filmová pocta Obchodu na korze za účasti režiséra Petra Zákuťanského

Fúzy múzy
21.00 Cinematik bar
koncert mladej prešovskej skupiny

 

Tipy dňa

Pole v Anglicku

A Field in England, r. Ben Wheatley
20.00 Fontána

Lineárny príbeh sa odohráva počas jedného dňa na opustenom poli. Účinkuje tu iba málo postáv s neveľkým množstvom rekvizít. Dominantou filmu sa tak stáva vizuálna stránka. Wheatley využíva množstvo filmových prostriedkov ako stroboskopický efekt, zmeny ostrosti, zdvojenie záberu či rapidmontáž. Vyjadruje tak strach a paranoju a zároveň vytvára pocit niečoho nadprirodzeného. Samotný dej je teda druhoradý, o širšom kontexte príbehu sa dozvedáme len málo. Postavy diskutujú o udalostiach, o ktorých divák nemá vedomosti, musí si teda z týchto úlomkov poskladať časti príbehu sám.
Pole v Anglicku čerpá z anglického folklóru a myslenia ľudí v 17. storočí a akéhosi trendu zbierania halucinogénnych húb na poliach. Čo sa zo začiatku môže zdať ako obyčajný historický film, vyústi do psychedelického výletu vo svete mágie a šialenstva.

Katarína Kováčová

 

Len Boh odpúšťa

Only God Forgives, r. Nicolas Winding Refn
23.00 Dom umenia

Nicolas Winding Refn s novinkou Len Boh odpúšťa nekompromisne pokračuje vo svojej umeleckej vízii s tým rozdielom, že oproti jeho predchádzajúcim dielam kladie minimálny dôraz na dej a logickosť naratívnej štruktúry.
Dejové výpustky sú nahradené fantazijnými sekvenciami, ktoré je niekedy ťažké odlíšiť od filmovej reality. V Refnovom filme samozrejme nemôže chýbať explicitne zobrazené násilie a výrazná vizuálna stránka. Temné prostredie nočného Bangkoku je takmer v každej scéne doplnené nápadnými červenými motívmi. Statické alebo spomalené zábery so stoickými postavami, ktoré sú archetypmi či už západnej alebo východnej kultúry, sú súčasťou atmosféry filmu. Postavy konajú v mene pomsty. Pomsta je hlavnou témou filmu a Refn, ako tvorca čerpajúci zo spoločenskej fascinácie násilím na plátne, ju zobrazuje v tom najmenej príťažlivom svetle. Kladná tak nie je ani jedna z postáv.

Mária Miniariková

 

Skrat

Haywire, r. Steven Soderbergh
20.30 Amfiteáter

Skrat je, v pozitívnom slova zmysle, rozporuplný film. Steven Soderbergh hrá s divákom hru, v ktorej mu na jednej strane ponúka prvoplánovú akčnú snímku a na druhej strane inovatívne pracuje so žánrovými konvenciami.
Začiatok filmu, v ktorom sa prelínajú tri časové roviny, naznačuje, že pôjde o napínavý triler so zložitou zápletkou. Opak je pravdou. Tajná vládna agentka Mallory sa chce dozvedieť, prečo ju zamestnávateľ plánoval zabiť. Prvé dve tretiny filmu sú rozprávané v retrospektíve. Divákova vedomosť čiastkových informácií zvyšuje jeho záujem o hrdinku a konečné rozuzlenie. Mallory predstavuje silnú ženskú osobnosť, ktorej telesná stránka zodpovedá jej fyzickým schopnostiam. Bojové scény tu pôsobia omnoho intenzívnejšie, ako v akčných filmoch spoliehajúcich sa výhradne na prudký strih. Soderbergh využíva vo väčšej miere statické zábery a menej akcie. Jednotlivým scénam tak dominujú postavy a ich pohyb.

Mária Miniariková