Rozhovor: Dietrich Bruggemann
17. septembra 2016
Je nemecký režisér a scenárista a na svojich filmoch často spolupracuje so svojou sestrou Annou. Nakrúca aj hudobné videoklipy. Jedným z jeho najobľúbenejších československých filmov je snímka Vrchní, prchni. Je to podľa neho jedna z najlepších komédii aké kedy boli natočené.
Ako ste sa vlastne dostali k filmu? Čo ste predtým študovali? Bolo umenie prítomné aj vo vašej rodine? Čo vás najviac ovplyvnilo?
No, ja som najprv študoval niečo iné (nepodstatné) , ale len polroka. Potom som začal pracovať pri filme ako pomocník a získal som veľa praktických a cenných skúseností. Umenie bolo vždy v mojej rodine prítomné. Moja mama hrala na klavír a veľkú časť môjho detstva obsahovalo vysedávanie na podlahe pod obrovským klavírom. Počúval som Schuberta a kreslil si obrázky vesmírnych lodí. Asi toto ma najviac ovplyvnilo.
Ako by ste opísali novú mladú generáciu nemeckých filmárov? Sú tu nejaké trendy? Ktorí autori sú najviac inspirujúci? Pracovali ste na nejakom filme s režisérmi staršej generácie?
Je tu veľký trend smerujúci k improvizácii u mladších tvorcov. Niektorí z nich natáčajú skvelé filmy. Vo všeobecnosti sa o ne nezaujímam. Mam rád individualizmus. Myslím si, že je dobré je ak filmár nie je súčasťou nejakého trendu. Je lepšie ak má vlastný hlas vzdialený od ostatných. Nespolupracoval som so žiadnymi veľkými tvorcami, ale všetci sa navzájom poznáme. Tomovi Tykwerovi sa veľmi páčil Heil a možno budem súčasťou jeho ďalšieho projektu. Mojim susedom je Wolfgang Becker (režisér filmu Goodbye-Lenin – pozn. autorky). Nikdy sme sa však nestretli. Možno nechodí často von, alebo len v iné časy ako ja.
Práve váš ostatný film Heil ide do extrému. Prečo zobrazujete tieto témy vo vašich filmoch?
Témy proste prídu a skočia na vás. Zo spôsobu, ako dnes ľudia riadia politiku je mi zle. Každý človek má dva alebo tri presvedčenia, s ktorými sa identifikuje. Keď mu ich kritizujete, plače ako rozmaznané dieťa. Určite sa to to zhoršilo nástupom internetu. Ten film tam jednoducho bol a chcel byť natočený.
Na akom projekte pracujete teraz? Kedy môžeme očakávať váš ďalší film?
Pracujem na veľkorozpočtovej sci-fi verzii Goetheho Fausta. Je to také megalomanské, že naňho asi nikdy nezoženiem peniaze. Ale predtým by som ešte chcel začať natáčať svoj ďalší film budúci rok. Snímka sa volá Seraphin. Keď ho uvidíte premietaný na nejakom festivale, budete vedieť, že sa nám to podarilo a natočili sme ho.
Film Heil budeme hrať o 20:00 v kine Fontána.