fbpx

Prežijú len milenci a upírske filmy

9. septembra 2013

Dracula či Upír Nosferatu sú  klasiky, ktoré nám pri spojení upírsky film napadnú ako prvé. No doba pokročila a upíri už viac nie sú bledé monštrá v dlhých plášťoch skrývajúce sa za stenami svojich starobylých hradov. Nový film Jima Jarmuscha Prežijú len milenci je príkladom moderného vampýrskeho filmu, ktorý sa odkláňa od zromantizovaných legiend a využíva postavu upíra ako metaforu na stav súčasnej spoločnosti.

Závislosť

Ďalšie netradičné spracovanie upírskej tematiky predstavuje čiernobiela snímka Závislosť režiséra Abela Ferraru. Temný príbeh sleduje prerod nenápadnej študentky filozofie na upírku bažiacu po krvi, ktorá sa ale musí naučiť svoju závislosť kontrolovať. Vizuálne pútavý film využíva hru svetla a tieňa, vysoký kontrast a zaujímavé kompozície, to všetko v prostredí nočného mesta a černošskej štvrte. Závislosť taktiež poníma upíra ako metaforu na ľudské hriechy a slabosti, a v spojení so soundtrackom poskladaným z reggae a hip-hopu a častými odkazmi na tradície upírskeho žánru je filmom prepájajúcim mnohé protiklady.

Smäd

Ázijská kinematografia je pre západného diváka často nezvyčajná a šokujúca a inak tomu nie je ani u kórejského zástupcu upírskeho žánru, filmu Smäd Chan-wook Parka. Pomerne komplikovaný príbeh v sebe kombinuje prvky drámy, romantiky a drsného násilia, a pritom stále nestráca humor, aj keď možno veľmi čierny. Film sleduje vnútorný boj kňaza, ktorý sa stal upírom proti svojej vôli a tradičné vyciciavanie hrdiel nahrádza humánnejšími cestami. Keď sa mu však do cesty pripletie láska, všetko sa skomplikuje. Smäd je v podstate upírska romanca a zároveň paródia na tento žáner, to všetko v originálnom prevedení režiséra slávneho Old Boya.

Ples upírov

Svojou troškou do upírskeho žánru prispel aj Roman Polanski, keď v roku 1967 nakrútil film Ples upírov. Film je komickou odpoveďou na klasický draculovský príbeh. Bláznivý profesor s nešikovným asistentom prichádzajú do Transylvánie, aby potvrdili svoju teóriu o upíroch. Chaplinovská postavička profesora v čiernom obleku a cylindri spolu s nekoordinovanými pohybmi prináša prvky grotesky do temného prostredia strašidelného zámku. Film sa nesie v rozprávkovej atmosfére avšak vyvrcholí v akčnom závere, to všetko v sprievode výborného soundtracku Christophera Komedu.