fbpx

Rozhovor s Petrom Kerekesom

15. septembra 2024

Slovenský dokumentarista, režisér, scenárista a producent Peter Kerekes (1973) vyštudoval na VŠMU odbor dokumentárnej réžie v Bratislave. Na škole neskôr pôsobil aj ako doktorand a pedagóg. Za film Cenzorka (2021), z prostredia ženskej väznice v ukrajinskej Odese, získal spolu s Ivanom Ostrochovským na festivale v Benátkach Cenu za najlepší scenár. Jeho novinka, dokumentárna komédia Wishing on a Star (2024) je o neapolskej rodáčke Luciane, ktorá sa venuje aktívnej astrológii a dokáže meniť osudy ľudí. Film po svetovej premiére na festivale v Benátkach putoval do Toronta a teraz prichádza aj na Cinematik.

Prečo práve téma aktívnej astrológie?

Odpoviem v druhej otázke.

Ako ste sa zoznámili s neapolskou astrologičkou Lucianou de Leoni d’Asparedo? Najprv prišiel nápad na film a až potom stretnutie s ňou alebo to bolo presne naopak?

Nikdy v živote som nechcel robiť film o astrológii. Môj rakúsky koproducent Ralph Wieser, s ktorým som robil film “Ako sa varia dejiny” ma počas troch rokov tvrdohlavo pozýval na večere a vždy na konci, medzi Tafelspitzom a Kaiserschmarrnom sa ma opýtal: “Nechcel by si natočiť film o talianskej astrologičke?” Ja som tri roky hrdinsky odolával. Nezaujímala ma astrológia, ani som nevedel, v akom ascendente som narodený. Ja predsa robím vážne témy a nie nejaký bulvár, pomyslel som si a zapil som večeru skvelou Marillenschnaps. Ale nakoniec som sa podvolil, pod podmienkou večere v talianskom Cividale som súhlasil s návštevou astrologičky Luciany. Nezáväzne. Keď som k nej prišiel, bol som očarený jej osobnosťou a aj keď som ničomu nerozumel /nehovorím po taliansky/, vedel som, že o nej musím natočiť film. Strávil som na severe Talianska týždeň, navštevoval som Lucianu a jej klientky a postupne som si skladal mozaiku filmu.

Dočítala som sa, že ste Lucianu so štábom navštevovali až sedem rokov. Zmenili sa počas tohto obdobia Vaše presvedčenia vo vzťahu k astrológii a jej vplyvu na náš život?

My sme mali prvú klapku ešte v roku 2018, potom prišla korona, natáčali sme s rôznymi prestávkami. A bola to tá najlepšia vec, čo sa filmu mohla stať. Ľudia sa postupne menili a my to máme zaznamenané /aj keď to nie je “časozberný” film. Ja som neprestal pochybovať o astrológii, ale začal som veriť v Lucianu.

Pokiaľ veríte v osud, nemáte obavy, že by jeho ovplyvňovanie mohlo so sebou priniesť aj nečakané riziká?

Všetko so sebou prináša nečakané riziká.

Čo vás počas filmovania najviac prekvapilo, prišlo aj k nejakému „magickému“ momentu?

Točili sme na rôznych exotických miestach, boli sme v Bejrúte, na Taiwane. Ale pre mňa najviac magické momenty sa diali u nej v kancelárii. Keď sa rozprávala so svojimi klientkami a tie sa jej postupne otvárali. Nerozumiem jazyku, takže som nevedel, o čom sa rozprávajú /preklad som dostal vždy až s niekoľkominútovým meškaním, ale o to viac som sa sústredil na mimiku, na gestá, na atmosféru. A práve na tom najnudnejšom mieste stôl, monitor a dve stoličky sa pre mňa diali tie najzaujímavejšie momenty a prekvapenia.

Boli by ste ochotný podstúpiť narodeninový výlet, aký absolvovali klienti,Luciany vo Vašom dokumente?

Rád.