Režisér Taxidermie osobne uvedie svoju novinku

30. augusta 2009

Veľký talent s povesťou jedného z najoriginálnejších mladých režisérov György Pálfi zavíta na Cinematik a v sobotu 12.9. 2009 o 17:00 tu osobne uvedie svoj najnovší film Nebudem tvojim kamarátom / Nie som tvoj kamarát (Nem leszek a barátod / Nem vagyok a barátod).

György Pálfi vyštudoval réžiu na Vysokej škole divadelného a filmového umenia v Budapešti (1995 – 2000) pod pedagogickým vedením Sándora Simó. Upozornil na seba už počas štúdia – najmä stredometrážnym filmom A Hal (1997). Po ukončení školy založil spolu s niekoľkými spolužiakmi produkčné spoločnosti Madzagfilm a Katapult Film. Už svojim celovečerným debutom Hukkle (2002) sa dostal do medzinárodného povedomia a získal zaň množstvo ocenení po celom svete. S pozitívnym prijatím sa stretol aj Pálfiho príspevok do poviedkovej snímky Autobus prišiel, realizovanej nastupujúcou generáciou maďarských filmárov. V Pálfim nakrútenom segmente Šaman verzus Ikarus, bojuje budapeštiansky superhrdina proti zloduchovi, snažiacemu sa pomocou Ikarusov (áno, tých autobusov) uskutočniť svoj plán na zničenie slnka.

To, že patrí medzi renomovaných tvorcov svetovej úrovne, Pálfi definitívne potvrdil svojim druhým celovečerným filmom Taxidermia. Túto nevídanú satiru plnú brutálneho čierneho humoru a bizarností, hýriacu vizuálnymi nápadmi doslova v každom zábere, iste netreba filmovým fanúšikom zvlášť predstavovať.

Svojou zatiaľ poslednou snímkou Nebudem tvojim kamarátom / Nie som tvoj kamarát mladý režisér pravdepodobne splnil to, čo väčšina divákov od neho očakávala. Opäť prišiel s niečím novým – pre niekoho možno dokonca prekvapivým – pričom zostal verný sám sebe a zároveň ukázal svoju všestrannosť. Po predošlých vizuálne opulentných dielach tentoraz siahol po ručnej digitálnej kamere a zvolil dokumentárnu štylizáciu so všetkým, čo k nej patrí (autentické prostredia, prirodzené svetlo, zrnitá textúra obrazu…) Výsledok dokazuje, že aj zdanlivo insitný spôsob nakrúcania s množstvom hereckej aj režijnej improvizácie zvláda podobne dobre, ako realizáciu vizuálne barokových, technicky komplikovaných filmov.

Nie som tvoj kamarát je zdanlivo štandardnou snímkou sledujúcou niekoľko postáv zamotaných vo vzťahovej spleti, obohatenou o predfilm Nebudem tvojim kamarátom. Ten je v podstate dokumentárnym záznamom správania sa skupiny škôlkarov, avšak s hlavným filmom tvorí (najmä v ideovej rovine) organický celok. Nad rámec bežnej mozaiky vzťahov povyšuje Pálfiho tretí celovečerný počin aj experimentálny spôsob realizácie. Tvorcovia vymysleli základnú situáciu, išli ju nakrútiť a až počas jej nakrúcania sa vymýšľali ďalšie scény. Napríklad nápad, že jeden z hrdinov sa chystá odcestovať, vznikol, keď jeho hereckému predstaviteľovi rovno počas nakrúcania zazvonil telefón a on sa začal s volajúcim baviť o letenkách. Pálfi však takýmto spôsobom realizácie nevytvára dramaturgicky uvoľnené rozprávanie plné „hluchých miest“ akoby z obyčajného života, ale presný opak.

Nebudem tvojim kamarátom / Nie som tvoj kamarát vyzerá ako vopred dôkladne premyslené, starostlivo vystavané dielo. Je plné dramaticky vyhrotených situácií a takmer každá scéna nesie podstatné informácie pre príbeh. Sme prakticky neustále nútení rekonštruovať si predchádzajúci dej a prehodnocovať ho na základe pravidelne dávkovaných nových zistení o nejakom z hrdinov. Vďaka tejto dramaturgickej precíznosti nie je Pálfiho novinka bežným vzťahovým filmom. Osudy všetkých hlavných postáv sú poprepletané tak dôkladne a pretínajú sa na toľkých miestach, až vzniká akási esencia snímok tohto typu. Tvorcovia skrátka berú všetko, čo je pre mozaiky osudov a umelecky ambiciózne vzťahové filmy charakteristické a prinášajú to v hyperbolizovanej podobe, čím stierajú hranice medzi komédiou a drámou. Nebudem tvojim kamarátom / Nie som tvoj kamarát tak vo výsledku prezentuje ironický, zžieravý, miestami až provokatívne cynický pohľad na partnerské vzťahy. Teda rovnako ako v predošlých dvoch celovečerných filmoch, aj tu Pálfi poukazuje na iracionálne živočíšnu povahu ľudského konania, akurát radikálne odlišným spôsobom.