fbpx

Nové trendy kinematografie na Cinematiku

17. augusta 2011

Tlačová správa 17. augusta 2011

———————-
Stiahnuť TS (MS Word dokument, cca 250KB)
———————

Jednou z úloh filmového festivalu je prinášať divákom filmy, ktoré sa vymykajú hlavnému prúdu a naznačujú nové vývojové trendy v svetovej kinematografii. Také budú aj filmy v dvoch nesúťažných sekciách na Medzinárodnom filmovom festivale Cinematik. Jeho 6. ročník sa uskutoční v dňoch 9. – 15. septembra v Piešťanoch.

Sekcia Dokma: Animovaná realita je venovaná dokumentárnemu filmu. Tento rok budú v jej rámci uvedené štyri filmy, ktoré prepájajú dokument s animáciou, čo bola až donedávna len ťažko predstaviteľná technika. Valčík s Bašírom však pred troma rokmi ukázal, že je možné spájať tieto dva filmové druhy.

Nedávnym udalostiam v Iráne sa venuje dokument Ali Samadi Ahadiho Zelená vlna. Hovorí o Zelenej revolúcii z roku 2009, pričom využíva množstvo materiálu z existujúcich blogov, správy z Twittera, či internetové videá. Politickú tému otvára i Krv v mobile Franka Piaseckeho Poulsena. Východiskom je fakt, že pri výrobe mobilných telefónov sa využívajú minerály ťažené v Demokratickej republike Kongo. Bane sú však pod kontrolou ozbrojených skupín, ktoré de facto pokračujú v občianskej vojne – a peniaze majú práve vďaka dopytu po tzv. konfliktných mineráloch.

O virtuálnej realite, konkrétne fenoméne Second Life, hovorí film Môj avatar a ja Bente Miltona a Mikkela Stolta. Hlavným hrdinom je nie veľmi úspešný dokumentarista, ktorý vstúpi do sveta Second Life a začne zabúdať na svoj skutočný život. Dokument Jakoba Preussa Iná Chelsea – Príbeh z Donecka popisuje život a sociálnu situáciu v tomto ukrajinskom regióne, známom vďaka baníckemu priemyslu, no taktiež futbalovému klubu Šachtar. Film príde osobne uviesť jeho producent Stefan Kloos.

Názov sekcie Hore dolu prúdom naznačuje, že v jej rámci sa budú premietať filmy, ktoré nie vždy a nie vo všetkom idú s prúdom. Sú to filmy, ktoré niečím vybočujú z bežnej produkcie a naznačujú, kam by sa filmové umenie mohlo v budúcnosti uberať.

Diváci budú mať možnosť vidieť dva filmy ocenené na tohtoročnom festivale v Cannes: víťaza Zlatej palmy Strom života od Terrenca Malicka, ojedinelý vizuálny zážitok, ktorý sa snaží uchopiť podstatu života ako takého a Melanchóliu Larsa von Triera s ocenenou Kirsten Dunst, „artový katastrofický film“ o depresii, životnej beznádeji a konci sveta. Treťou režisérskou legendou v sekcii je Francis Ford Coppola. Jeho Tetro je drámou o nepríjemnej minulosti a odmietaní vyrovnať sa s ňou.

Ďalší traja režiséri patria k mladšej generácii. Venezuelský debut Marcela Rasquina Brat, absolútny víťaz MFF v Moskve, rozpráva príbeh dvoch priateľov, ktorí vďaka futbalovému skautovi dostanú príležitosť opustiť slum. Prvý anglicky hovorený film maďarského režiséra Benedeka Fliegaufa Lono vyzerá ako romanca, no je skôr úvahou nad láskou v časoch rozširovania možností genetickej reprodukcie. Svojským príbehom o láske je i Dáma a piesočný muž Petra Luisiho: hlavnému hrdinovi sa neustále sníva o žene, ktorú nenávidí, a zároveň všade, kam chodí, sa začína trúsiť piesok.

———————

Medzinárodný filmový festival Cinematik Piešťany je realizovaný s finančnou podporou Audiovizuálneho fondu.

Hlavný organizátor: MFF Piešťany, o.z.  Spoluorganizátori: Mesto Piešťany, Mestské kultúrne stredisko mesta Piešťany, NOC – Dom umenia Piešťany, Kursalon  Reklamní partneri: Tipos, Hotel Gate1, Program spol. s.r.o., Komunálna poisťovňa, Hotel Satelit Piešťany, Slovenské liečebné kúpele Piešťany, a.s., Habit, Traco Computers, Tuli, Knap photo, CineJessy, Philips. Filmoví partneri: Goethe Institut, Informačná kancelária Európskeho parlamentu, Eye on Films

Hlavní mediálni partneri: SME.sk, Rádio_FM, DokuCS, kinema.sk  Mediálni partneri: Citylife, PNky, festivaly.sk, kedykam.sk, TV Karpaty, Pardon Piešťany, gregi.net, 25fps, CEFS, Boomerang, Kinečko, MPPN, piestanylife.sk

———————

Tlačová správa Tomáš Hudák. PR kontakt: Peter Konečný, mobil: 0905 316 005, e-mail: konecny@cinematik.sk