fbpx

Do DNA festivalov patrí, že sa konajú naživo – Vladimír Štric, umelecký riaditeľ MFF Cinematik

10. septembra 2021

Rozhovor pre denník SME – Magazín o filme

Ako vnímate pozíciu filmových festivalov v aktuálnej komplikovanej dobe?

Pozícia filmových festivalov je niestá, pretože absolútne závisí od aktuálnej pandemickej situácie, ktorá sa rýchlo mení (respektíve rýchlo sa zatvára, ale veľmi pomaly sa uvoľňuje). Čiže je to trochu ako loď na rozbúrenom mori, nikdy neviete, kedy narazíte na skalu alebo plytčinu, alebo či sa more nečakane zmení na pokojný rybník. A tiež musíte niekde v kútiku duše rátať s tým, že festival pripravujete celý rok, ale potom ho musíte odložiť. Hovoríme samozrejme o festivaloch, ktorá sa konajú naživo, ale do DNA festivalov patrí, že sa konajú naživo, festival online je z núdze cnosť a môže fungovať raz-dvakrát, ale potom už nie.

Ako veľmi náročne bolo tvoriť program tak rozsiahleho filmového festivalu akým je Cinematik?

Vzhľadom na to, že sa stále môžeme oprieť o slušnú ponuku nových filmov od producentov, distribútorov a predajcov práv, nebol ročník 2021 nejako zvlášť náročný. Ako každý rok, snažíme sa vybrať z aktuálnej ponuky to najlepšie, iná otázka je, že ja osobne pociťujem deficit filmov napozeraných na veľkom plátne na svetových festivaloch.

Tipy programového riaditeľa z programu tohto ročníka festivalu?

Niektoré z filmov, ktoré sme v programovom tíme videli pri výbere, si rád pozriem ešte raz a na veľkom plátne: Výnimočnú drámu Vážení súdruhovia! (Dorogie tovarishchi) slávneho Andreja Končalovského, filmársky moderný Počiatok (Beginning) oceňovanej gruzínskej režisérky a scenáristky Dei Kulumbegašvili, očakávaný slovenský film Správa Petra Bebjaka, či akčnú maďarskú drámu Kojot debutujúceho Márka Kostyála. Z množstva filmov upozorňujem divákov a diváčky aj na titul priamo z tohtoročného Cannes – Príbeh mojej ženy (A feleségem története) režisérsky a scenáristky Ildikó Enyedi a na mimoriadnu na Oscara nominovanú drámu Muž, ktorý predal svoju kožu (The Man Who Sold His Skin) tuniskej režisérky Kaouther Ben Hania. A samozrejme nesmie chýbať otvárací film, Cenzorka režiséra Petra Kerekesa, ktorý bude mať na Cinematiku exkluzívnu domácu premiéru.