fbpx

Cinematik predstavuje svoju hlavnú súťaž v ktorej nechýba víťaz Zlatej palmy z Cannes

28. augusta 2022

Neodmysliteľnou súčasťou programu Medzinárodného filmového festivalu Cinematik sú aj dve súťažné sekcie: Meeting Point Europe a Cinematik.doc. V prvej diváci uvidia to najlepšie z nových hraných filmov z celej Európy, druhá je súťažou domácich dokumentov.

Hlavná súťaž Medzinárodného filmového festivalu Cinematik Meeting Point Europe prináša súbor výnimočných európskych filmov, z ktorých si svojho favorita okrem divákov bude vyberať aj odborná porota zložená z filmových kritikov a členov federácie FIPRESCI. Výber tradične pozostáva zo špičkových počinov, ktoré už za sebou neraz majú úspechy zo svetových festivalov. Pred slovenských divákov Cinematik viaceré prináša v domácich premiérach.

Sekciu otvorí subtílna britsko-americká dráma ocenená na tohtoročnom festivale v Cannes s názvom Aftersun (2022). Prestížna French Touch Prize týždňa kritikov putovala do rúk režisérky a scenáristky Charlotte Wells, za príbeh Sophie uvažujúcej nad zdieľanou radosťou a osobnou melanchóliou dovolenky, ktorú pred dvadsiatimi rokmi strávila so svojím otcom. Skutočné i vymyslené spomienky vypĺňajú medzery medzi zábermi z miniDV kaziet popri tom, ako sa snaží zjednotiť otca, ktorého poznala, s mužom, ktorého nepoznala.

Zastúpenie v súťaži Meeting point Europe bude mať aj rakúsko-nemecký film Veľká sloboda (Große Freiheit, 2021). V povojnovom Nemecku oslobodenie spojencami neznamená slobodu pre každého. Hans je opakovane väznený podľa paragrafu 175, ktorý kriminalizuje homosexualitu. V priebehu desaťročí si vytvorí nečakané puto so svojím spoluväzňom Viktorom. Dráma režiséra Sebastiana Meiseho si získala nielen pozornosť Európskeho parlamentu pri nomináciách na cenu LUX, ale aj ocenenie poroty Un Certain Regard na minuloročnom festivale v Cannes.

Výrazne špecifický filmový zážitok ponúkne poľsko-taliansky titul (EO, 2022) režiséra a scenáristu Jerzy Skolimowskeho. Svet je tajomné miesto, keď sa naň pozeráme očami zvieraťa. IÁ, sivý oslík s melancholickými očami, stretáva na svojej životnej ceste dobrých i zlých ľudí, zažíva radosť i bolesť, znáša koleso šťastia, ktoré náhodne mení jeho šťastie na katastrofu a zúfalstvo na nečakanú blaženosť. Ani na chvíľu však nestráca svoju nevinnosť. Jerzy Skolimowski získal na tohtoročnom festivale v Cannes Cenu poroty a hudobný skladateľ Pawel Mykietyn si odniesol cenu za najlepší soundtrack.

Návštevníci Cinematiku sa budú môcť tešiť na aj na slovenskú premiéru francúzskeho filmu Iný svet (Un autre monde, 2021). Režisér Stéphane Brizé uviedol svoj film v hlavnej súťaži festivalu v Benátkach. Výkonný manažér Philippe Lemesle, jeho manželka a rodina sa ocitajú vo chvíli, keď Philippove profesijné rozhodnutia všetkých zaskočia. Philippe s manželkou sa rozvádzajú a ich láska je nenávratne poškodená pracovným tlakom. Ako manažér pracujúci pre priemyselný konglomerát už nevie, ako reagovať na protichodné požiadavky svojich šéfov. Teraz sa musí rozhodnúť, čo jeho život skutočne znamená. V hlavných úlohách tejto intímnej drámy sa predstavili Vincent Lindon a Sandrine Kiberlain.

Po uvedení na festivale Sundance sa do súťaže Meeting Point Europe prebojovala aj výrazná maďarská dráma Neha (Szelíd, 2022) režisérskej a scenáristickej dvojice László Csuja a Anna Nemes. Kulturistka Edina je pripravená obetovať všetko pre sen, ktorý zdieľa so svojím partnerom a trénerom Adamom: vyhrať majstrovstvá sveta. Zvláštna láska, ktorú nachádza na ceste za splnením tohto sna, jej ukáže rozdiel medzi jej snami a jej skutočným ja. Snímka získala výrazné ocenenia na festivaloch v Bruseli, Clevelande či srbskom Palići.

V zozname súťažných filmov nájdete aj českého zástupcu Okupácia (Okupace, 2021), ktorého mohli vidieť aj diváci známeho estónskeho Tallinn Black Nights Film Festival. Jedna noc, jeden bar. Ospalý večierok hercov po predstavení naruší návšteva nepozvaného hosťa. Na mol opitý ruský dôstojník prišiel predať kanister armádneho benzínu, avšak obchod sa zvrhne na závody v pití vodky a Rus, zaujatý nielen krásnou Miladou, ale hlavne komickou zbabelosťou všetkých prítomných mužov, sa k odchodu nemá. Rus sa skvele baví. Tak skvele, že nakoniec vytiahne zbraň… Hra sa mení na pascu, hrdinovia na zbabelcov a zbabelci na hrdinov. A z okupovaného baru vedie len jediná cesta: revolúcia! Metafora aj dnešných udalostí v réžii Michala Nohejla ocenená trojicou Českých levov.

Pod tajomným názvom Ostrov Bergmana (Bergman Island, 2021) sa ukrýva francúzsko-belgicko-nemecká koprodukčná romantická dráma autorskej režisérky Mii Hansen-Løve. Filmársky pár žijúci v Amerike, Chris a Tony, sa na leto uchýli na bájny ostrov Fårö. Dúfajú, že v tejto divokej, úchvatnej krajine, kde žil Bergman a kde nakrútil svoje najslávnejšie diela, nájdu inšpiráciu pre svoje pripravované filmy. Ako dni strávené oddelene plynú, Chris, čoraz viac fascinovanej ostrovom, sa opäť vynárajú spomienky na prvú lásku. Hranice medzi realitou a fikciou sa postupne stierajú a dvojicu ešte viac rozdelia. Herecké obsadenie Vicky Krieps a Tim Roth, spolu s premyslenou charakterovou réžiou zarezonovali aj v súťaži o Zlatú palmu na festivale v Cannes.

Svoje miesto v súťaži Meeting Point Europe si zabezpečil aj slávny španielsky režisér Pedro Almodóvar. Jeho najnovší film Paralelné matky (Madres paralelas, 2021) nominovaný na medzinárodného Oscara a odpremiérovaný na festivale v Benátkach, vyrozpráva príbeh dvoch žien, Janis a Any, ktoré sa ocitnú v rovnaký čas v nemocničnej izbe, kde čakajú na pôrod. Obe sú slobodné a nečakane otehotneli. Janis, ktorá je v strednom veku, neľutuje, že je tehotná a teší sa. Druhá, dospievajúca Ana, je vystrašená, kajúcna a traumatizovaná. Janis sa ju snaží povzbudiť, zatiaľ čo sa pohybujú ako námesačné po nemocničných chodbách. Niekoľko slov, čo si v týchto hodinách vymenia, vytvorí medzi nimi veľmi úzke prepojenie, ktoré sa rozvinie a skomplikuje tak, že im zásadným spôsobom zmení ich životy.

Festival Cinematik uvedie v slovenskej premiére aj jeden z najdômyselnejších filmov tohto roka Trojuholník smútku (Triangle of Sadness, 2022). Snímku ocenenú Zlatou palmou na tohtoročnom Cannes. Švédsky režisér Ruben Östlund vás opäť pozýva na brisknú, kritickú analýzu sveta. Pár modelov, Carl a Yaya, sa pohybuje vo svete módy a zároveň skúma hranice svojho vzťahu. Obaja sú pozvaní na luxusnú plavbu so superbohatými pasažiermi, ruským oligarchom, britskými obchodníkmi so zbraňami a svojráznym kapitánom, alkoholikom, ktorý cituje Marxa. Spočiatku sa všetko zdá byť ako z Instagramu. No po búrke sa Carl a Yaya ocitnú na opustenom ostrove so skupinou miliardárov a upratovačkou z lode. Hierarchia sa obráti naruby a moc už nič neznamená.