Hva vil folk si

13 female Directors on 13th Cinematik

Medzinárodný filmový festival Cinematik ponúkne v programe trinásteho ročníka hneď niekoľko titulov svetových aj domácich režisérok a scenáristiek. Ide o výnimočnú skupinu filmov ocenených na medzinárodných fórach – Cannes, Berlín, Toronto, Rotterdam, Sundance, Locarno, Göteborg… Poďme si ich predstaviť:

Koprodukčná talianska dráma Šťastný Lazzaro (Lazzaro felice) rozpráva o mladom dobrosrdečnom Lazzarovi, ktorý je až tak dobrosrdečný, že si ľudia myslia, že je mentálne zdravotne znevýhodnený. Snový príbeh si z tohtoročného festivalu v Cannes odniesol Cenu za najlepší scenár, ktorý napísala sama režisérka Alice Rohrwacher. Po filme Zázraky (2014) nakrútila talianska režisérka ďalšiu precíznu kritiku modernej spoločnosti postavenej na materiálnych hodnotách, nedôvere a prázdnote.

Nórska koprodukčná dráma Čo len ľudia povedia (Hva vil folk si) režisérky a scenáristky Iram Haq, mala úspešnú premiéru na festivale v Toronte a nájdete ju aj v programe Cinematiku. Príbeh šestnásťročnej Nishy z pakistanskej rodiny, ktorá si užíva slobodný život v Osle, až do okamihu, kedy sa rodina zaťažená tradíciami, rozhodne všetko zmeniť. Nezmyselná a radikálna ochrana dcéry pred nástrahami západného moderného slobodného sveta spôsobí výrazný generačný konflikt. Jeden z najvýraznejších nórskych filmov ostatných rokov.

Autorský americko-nemecký film režisérky a scenáristky Jennifer Fox s názvom Príbeh (The Tale) patrí medzi najlepšie hodnotené filmy tohto roka. Príbeh dokumentaristky v podaní Laury Dern, ktorá vďaka svoje školskej práci z detstva postupne odhaľuje sexuálne zneužívanie z detstva. Až ako dospelá postupne začne chápať, čím si ako dievča prešla. Pracuje tak na dokumente o sebe samej. Tento mimoriadny film mal premiéru pred pár mesiacmi na tohtoročnom Sundance.

Nina z rovnomenného poľského filmu debutujúcej režisérky Olgy Chajdas, je vydatá za Wojteka, s ktorým nemôže napriek snahám otehotnieť. Mladý pár vyhľadá matku, ktorá im má vynosiť dieťa. Záhadná a krásna Magda však prebudí v Nine nečakané pocity. Prinesie však vzťahový trojuholník s queer tematikou všetkým vytúžené šťastie? Film ocenili diváci a diváčky aj na progresívnom festivale v Rotterdame.

Festival Cinematik prináša aj americkú drámu Prevýchova Cameron Postovej (The Miseducation of Cameron Post) o mladej pubertiačke, ktorú rodičia posielajú do tábora, aby ju umravnili. Tento kresťanský tábor si dáva za úlohu účastníkov a účastníčky uzdraviť z homosexuality. Podmanivá snímka režisérky, scenáristky, herečky Desiree Akhavan mala premiéru na tohtoročnom festivale Sundance.

Netradičnú gruzínsku drámu Hrozná matka (Sashishi deda) nakrútila a napísala Ana Urushadze. Film zobrazuje päťdesiatničku Manane, ktorá stojí pred veľkou dilemou – rodina alebo jej vášeň pre písanie, ktorú roky potláčala. Film mal svoju úspešnú premiéru na rešpektovanom festivale v Locarne.

Rumunský film Lemonade je inšpirovaný skutočnými udalosťami. Mara, mladá rumunská žena, sa práve presťahovala so svojím 9-ročným synom do USA, kde chce žiť svoj americký sen. Vydala sa za Daniela, Američana, ktorého poznala len kratučko. Film sleduje niekoľko udalostí počas jedného dňa – problémy so zabezpečením opatrovania syna, neplánované stretnutie s americkým imigračným úradníkom, rozhovor s policajtom alebo v banke s cieľom vybaviť pôžičku. Na každom kroku sa stretáva so zneužitím moci. Máriu si zahrala Malina Manovici, ktorú si slovenskí diváci môžu pamätať zo skvelej Skúšky dospelosti (Bacalaureat). Dráma režisérky a scenáristky Iony Uricaru mala premiéru na prestížnom festivale Berlinale.

Observačný nórsky dokument v štýle Direct Cinema, režisérky Margreth Olin – Detstvo (Barndom) sa zameriava na spoločné detské hry a svety, pozorujúc deti v konkrétnej škôlke počas jedného roka. Ktoré zručnosti sa snažíme naučiť nadchádzajúce generácie? Režisérka sa snaží o zachytenie reality bez filmárskych manipulácii.

Dramédia Svet čaká (Verden venter) rozpráva o troch švédskych herečkách, ktoré pracujú ako čašníčky počas leta v nórskom hlavnom meste. Ich cieľom je zarobiť na sprepitnom a založiť si vlastnú firmu.  O réžiu a scenár tejto nórsko-švédskej koprodukcie uvedenej na festivale v Göteborgu sa postarala Mariken Halle.

Na Cinematiku bude v obľúbenej polnočnej sekcii uvedená aj francúzska hororová dráma Trouble Every Day, slávnej  režisérky a scenáristky Claire Denis. Dej nás zavedie na svadobnú cestu do Paríža. Zoznámime sa s doktorom Shane Brownom a jeho manželkou June, ktorá však netuší, kde jej muž predtým pracoval. Venoval sa totiž lekárskemu výskumu sexuálnych deviácií spojených s kanibalizmom a na to sa tak ľahko nezabúda. Šokujúci titul mal svoju premiéru na festivale v Cannes.

Ďalšou snímkou v programe Cinematiku bude slovenský dokument Po sezóne, ktorý pojednáva o histórii legendárnej budovy Machnáč v Trenčianskych Tepliciach. Nakrútila ho Andrea Kalinová a film čaká na Cinematiku slovenská premiéra.

O zaujímavej a neprebádanej časti našej histórie hovorí slovenský dokumentárny film Smutné jazyky v réžii Anny Gruskovej. Venuje sa otázke prítomnosti Karpatských Nemcov na Slovensku.

S archívnym materiálom pracuje aj režisérka Tereza Nvotová v celovečernom dokumente Mečiar. Vo filme zobrazila bývalého predsedu vlády SR Vladimíra Mečiara ako aj rozporuplné obdobie počas politikovho pôsobenia vo vláde. Zábermi a rozhovormi, ktoré nastriháva so svojimi domácimi videami z detstva, chce Mečiara priblížiť najmä mladému publiku. Je to len pár dní, kedy Európska filmová akadémia zverejnila výber pätnástich dokumentárnych filmov, ktoré majú šancu získať Európsku filmovú cenu (European Film Award) 2018. Je medzi nimi aj celovečerný dokument Mečiar.