fbpx

Francúzsky film noir – Cinematik vo francúzskej čiernej

11. júla 2012

Festival Cinematik ponúkne tento rok svojim návštevníkom aj sekciu Francúzsky film noir – poetika zločinu. V rámci nej bude uvedených osem ťažiskových kriminálnych filmov, ktoré vznikli v priebehu takmer 30 rokov – od polovice 50. rokov minulého storočia do začiatku 80. rokov.

Zámerom sekcie je zachytiť bohatosť tejto oblasti kinematografie a umožniť tak návštevníkom festivalu spoznať rôzne prístupy k žánru, ale i tematické motívy, kľúčových hercov a režisérov. Diváci tak budú mať možnosť vidieť piliere francúzskej odnože tzv. caper filmu, teda filmu o lúpeži, spracovanie filmu noir v šate novej vlny, ako aj filmy režisérov ďalšej generácie a to, ako boli títo ovplyvnení „klasickým“ filmom noir.

Do výberu bol zaradený film Nesiahajte na prachy (Touchez pas au grisbi; 1954) Jacquesa Beckera, jedného z mála režisérov, ktorého uznávali aj tvorcovia novej vlny. Film rozpráva príbeh starnúceho zločinca na odpočinku Maxa.  K remeslu sa musí vrátiť po tom, čo ho podviedli a jeho priateľa uniesol konkurenčný gang.

Výťah na popravisko (Ascenseur pour l’échafaud; 1957) Louisa Malla je skvelo rozohraná dráma, kde všetky plány mení osud: stačí, ak po úspešnej vražde ostane vrah nešťastne zaseknutý vo výťahu… Film je slávny aj vďaka hudbe Milesa Davisa a spôsobu, ako dokázal zachytiť nočný Paríž.

Kriminálny film vo Francúzsku sa asi najvýraznejšie spája s menom Jean-Pierre Melville. Hlavným hrdinom jeho Udavača (Le doulos; 1962) je zlodej Maurice, ktorému niekto blízky prekazil lúpež. Pochopiteľne, plánuje pomstu – avšak, nie je celkom jasné, kto ho zradil…

Alphaville (1965) Jeana-Luca Godarda zastupuje francúzsku novú vlnu a je príkladom toho, ako sa dá invenčne pracovať so žánrovými schémami. Ide o sci-fi, v ktorom tajný agent prichádza do mesta Alphaville, aby zvrhol tamojšiu tyranskú vládu postavenú na racionalizme a potláčaní akýchkoľvek prejavov emócií. Film získal na festivale v Berlíne hlavnú cenu Zlatého medveďa.

Jedným z režisérov, ktorí v 70. rokoch nadviazali na tradíciu francúzskeho filmu noir bol Alain Corneau. Jeho Čierna séria (Série noire; 1979) je o neurotickom podomovom predavačovi Franckovi a mladej prostitútke. Tú na prostitúciu zneužíva jej vlastná teta, čo Franck nemôže vystáť…