climax-cover

Best European films of the year in the main competitive section Meeting Point Europe

Neoddeliteľnou súčasťou piešťanského festivalu sú dve súťažné sekcie. Cinematik.doc venovanú domácej dokumentárnej tvorbe, sme už predstavili v predchádzajúcej tlačovej správe. Hlavnou súťažnou sekciou je Meeting Point Europe, v ktorej trinásty ročník Cinematiku predstaví výber jedinečných filmov. Záštitu nad sekciou prebrala Medzinárodná federácia filmových kritikov FIPRESCI.

Prvou z vybraných snímok je novinka poľského režiséra Pawla Pawlikovského Studená vojna (Zimna wojna). Poľského tvorcu pozná aj slovenský divák. Jeho čiernobiely film Ida, ktorý získal v roku 2014 cenu Americkej filmovej akadémie za Najlepší zahraničný film, bol uvedený v tom istom roku aj v našich kinách. Rovnakému farebnému ladeniu ostáva Pawlikovski verný aj v Studenej vojne. V centre príbehu stojí dvojica milencov, ktorí sú predurčení k tragickým životným udalostiam. Vizuálne silná melodráma na pozadí turbulentných historických udalostí sa dohráva v kulisách Varšavy, Berlína a Paríža. Za snímku, ktorej dominuje pôsobivá hudba, si Pawlikovski z ostatného festivalu v Cannes odniesol cenu za réžiu.

Sekcia prináša aj srbský film Náklad (Teret), ktorý je príbehom šoféra dodávky Vlada v čase, keď Srbsko ohrozujú jednotky NATO. Vlada má dopraviť neznámy náklad z Kosova do Belehradu. Vďaka Meeting Point Europe si diváci budú môcť pozrieť aj psychodrámu Striedavá starostlivosť (Jusqu’à la garde). Režisérsky debut herca Xaviera Legranda hovorí o rozbitom manželstve, v centre ktorého stojí spoločný syn Julien, ktorý sa stáva rukojemníkom alebo prostredníkom v rukách dospelých, najmä agresívneho otca.

Hrdinom ďalšieho z vybraných filmov – talianskeho titulu Dogman – je Marcello. Marcello sa stará o miestne psy. Spriatelí sa s bývalým boxerom Simonem, ktorý terorizuje celé susedstvo. Aby si Marcello udržal svoju hrdosť, pod tlakom sa upne k nečakanej pomste. Film známeho režiséra Mattea Garroneho uvedie Cinematik v slovenskej premiére.

Zoznam filmov dopĺňa aj snímka Thelma režiséra Joachima Triera, ktorému venuje Cinematik v tomto roku zvláštnu sekciu. Thelma je mladé, zmätené a nábožensky založené dievča, ktoré sa snaží zaprieť  svoje city ku kamarátke, ktorá je do nej zamilovaná. A nie sú to len city, ktoré trápia hlavnú hrdinku príbehu.

Francúzska novinka argentínskeho provokatéra Gaspara Noého Climax sa zamýšľa nad zmyslom života a smrti a divákov zavedie do podmanivého a vášnivého vizuálneho sveta. Cinematik uvedie film v slovenskej premiére.

K ďalším filmom z ponuky patrí gruzínska dráma Hrozná matka (Sashishi deda) od režisérky Any Urushadzeovej. Film zobrazuje päťdesiatničku Manane, ktorá stojí pred veľkou dilemou – rodina, alebo jej vášeň pre písanie, ktoré roky potláčala.

Biografická hudobná rusko-francúzska snímka Leto, ktorá sa taktiež nachádza vo festivalovej sekcii, sa nostalgicky vracia do osemdesiatych rokov minulého storočia, do Leningradu, kde slávi úspechy dobová populárna kapela s názvom Kino. Novinka režiséra Kirilla Serebrennikova bola uvedená v hlavnej súťažnej sekcii festivalu v Cannes.

Koprodukčná talianska dráma Šťastný Lazzaro (Lazzaro felice) rozpráva o mladom dobrosrdečnom Lazzarovi, ktorý je až tak dobrý, že si ľudia myslia, že je mentálne postihnutý. Snový príbeh si z tohtoročného festivalu v Cannes odniesol Cenu za najlepší scenár, ktorý napísala sama režisérka Alice Rohrwacherová.