fbpx

Za hranicou kultu: Noir po zotmení

18. augusta 2010

Rok 1946. Vojnou sužované Francúzsko sa pomaly dostáva do normálnych koľají. V parížskych kinách má premiéru päť amerických filmov: Maltézsky sokol, Laura, Zbohom buď, láska moja, Poistka smrti a Žena za výkladom. Majú spoločný štýl, tému a temnú atmosféru. Nedajú sa zaradiť do žiadnej známej kategórie. Spolu s ostatnými filmami, ktoré ich v kinách nasledujú, vytvárajú akúsi novú sériu filmov poznačených cynizmom, násilím a smrťou, silnými pocitmi odcudzenia, nejasnými motívmi a morálne rozpoltenými postavami. Francúzski kritici ich nazvali film noir (temným, alebo čiernym filmom).
Snímky žánru film noir majú spoločný vizuálny motív spočívajúci v kontraste silného nasvietenia a hlbokých tieňov. Zväčša sú zasadené do mestského prostredia, nočných exteriérov, často v nich prší a nad dejom bdie hlavný hrdina prostredníctvom komentára.
Príbeh sa rozvíja okolo cynickej, drsnej, rozčarovanej mužskej postavy (detektív, kriminálnik, alebo aj obyčajný chlapík s dobrým srdcom), ktorý stretne krásnu, avšak promiskuitnú, amorálnu, dvojtvárnu a zvodnú osudovú ženu (femme fatale). Tá použije všetky svoje nežné prednosti a provokatívnu sexualitu, aby ho zmanipulovala a prinútila páchať zločiny z vášne. Aj ten najdrsnejší muž jej skôr či neskôr podľahne a končí zamotaný v sieti skutkov, ktoré vedú k nevyhnutnému, často tragickému koncu.
Éra klasických noirových filmov sa skončila v roku 1958 Dotykom zla. Na scénu prichádza jeho moderný nástupca neo noir, ktorý je poctou klasickému filmu noir, no posúva ho ďalej, do súčasnosti, ale aj budúcnosti. Používa rovnaké postavy, mizanscénu či témy – napríklad úpadok morálky, nejednoznačného hrdinu, zobrazuje drsný životný štýl, uplatňuje formálne prvky ako tiene a neprirodzené uhly kamery, dôležitý je aj jazyk, akým hrdinovia rozprávajú. Klasické postavy však neo noir kladie do netypických prostredí a situácií a pohráva sa s princípmi klasického žánru.
„Teraz mi už veríš? Verím ti menej, ako predtým, keď som ti neveril.“
Laura Dannon & Brendan Frye (Zmiznutie)
Vitajte v modernom svete po zotmení…

MIDNIGHT DETECTIVE

Rok 1946. Vojnou sužované Francúzsko sa pomaly dostáva do normálnych koľají. V parížskych kinách má premiéru päť amerických filmov: Maltézsky sokol, Laura, Zbohom buď, láska moja, Poistka smrti a Žena za výkladom. Majú spoločný štýl, tému a temnú atmosféru. Nedajú sa zaradiť do žiadnej známej kategórie. Spolu s ostatnými filmami, ktoré ich v kinách nasledujú, vytvárajú akúsi novú sériu filmov poznačených cynizmom, násilím a smrťou, silnými pocitmi odcudzenia, nejasnými motívmi a morálne rozpoltenými postavami. Francúzski kritici ich nazvali film noir (temným, alebo čiernym filmom).

Snímky žánru film noir majú spoločný vizuálny motív spočívajúci v kontraste silného nasvietenia a hlbokých tieňov. Zväčša sú zasadené do mestského prostredia, nočných exteriérov, často v nich prší a nad dejom bdie hlavný hrdina prostredníctvom komentára.

FEMME FATALEPríbeh sa rozvíja okolo cynickej, drsnej, rozčarovanej mužskej postavy (detektív, kriminálnik, alebo aj obyčajný chlapík s dobrým srdcom), ktorý stretne krásnu, avšak promiskuitnú, amorálnu, dvojtvárnu a zvodnú osudovú ženu (femme fatale). Tá použije všetky svoje nežné prednosti a provokatívnu sexualitu, aby ho zmanipulovala a prinútila páchať zločiny z vášne. Aj ten najdrsnejší muž jej skôr či neskôr podľahne a končí zamotaný v sieti skutkov, ktoré vedú k nevyhnutnému, často tragickému koncu.

Éra klasických noirových filmov sa skončila v roku 1958 Dotykom zla. Na scénu prichádza jeho moderný nástupca neo noir, ktorý je poctou klasickému filmu noir, no posúva ho ďalej, do súčasnosti, ale aj budúcnosti. Používa rovnaké postavy, mizanscénu či témy – napríklad úpadok morálky, nejednoznačného hrdinu, zobrazuje drsný životný štýl, uplatňuje formálne prvky ako tiene a neprirodzené uhly kamery, dôležitý je aj jazyk, akým hrdinovia rozprávajú. Klasické postavy však neo noir kladie do netypických prostredí a situácií a pohráva sa s princípmi klasického žánru.

„Teraz mi už veríš? Verím ti menej, ako predtým, keď som ti neveril.“

Laura Dannon & Brendan Frye (Zmiznutie)

Vitajte v modernom svete po zotmení…