Hrana a Veľká nádhera získali hlavné ceny

15 sep 2014  

lancaric cena

Najlepším európskym filmom sa stala Veľká nádhera režiséra Paola Sorrentina, najlepším slovenským dokumentárnym filmom Hrana – 4 filmy o Marekovi Brezovskom režiséra Patrika Lančariča

Hon a Kauza Cervanová vyhrali Cinematik

12 sep 2013  

1005-hon_featured

Najlepším európskym filmom za stal Hon Thomasa Vinterberga a najlepším slovenským dokumentom Kauza Cervanová Roberta Kirchhoffa.

15 júla 2013  

KOPRODUKOVANIE DOKUMENTÁRNYCH
FILMOV V EURÓPE IV

Medzinárodný seminár & workshop

>> viac info

Čo dom dal 2012

23 aug 2012  

Sekcia venovaná slovenskému filmu predstaví to najlepšie z aktuálnej slovenskej tvorby a väčšina filmov má na Cinematiku svoju buď medzinárodnú, alebo slovenskú premiéru.

Vladana Hrivnáková: Prežiť za každú cenu

22 mar 2012  

Audiard si ako režisér vytvoril osobitý filmársky štýl – jeho filmy sú mnohokrát drsnými obrazmi reality a spájajú v sebe cynizmus noirovej školy s poetickou líniou tvorenou snovými a fantazijnými scénami. Avšak je to najmä úprimnosť jeho hrdinov a ich schopnosť vzdorovať prekážkam čo dodáva Audiardovým dielam nadčasovosť.

Dominika Šimonová: Audiardovi hrdinovia, alebo Túžba stať sa iným

26 feb 2012  

Túžba syna po hlbšom a bezprostrednejšom vzťahu naráža na nepochopenie a generačnú priepasť medzi ním a starším otcom / učiteľom. S tým súvisí aj otázka jeho imitácie, či osamostatnenia sa a hľadania vlastnej cesty. Dôležitou črtou Audiardovej tvorby sa ukáže byť dôraz na psychologické rozkrývanie postáv a ich vzťahov, ktoré je kľúčové pre štruktúru a povahu rozprávania príbehu.

Juraj Oniščenko: Niekoľko poznámok k filmovému mysleniu Jacquesa Audiarda

24 jan 2012  

Pokiaľ sa ukazuje, že sa postavy menia pod nátlakom, znamená to, že v základoch filmového myslenia Jacquesa Audiarda sa nejakým spôsobom sprítomňuje téma moci. Napríklad postava sa nezamiluje preto, že chce, alebo že ju zvnútra prepadne pocit náhlej túžby, ale preto, že musí, alebo nemá na výber, je zvedená a prinútená.

Filmografia

19 dec 2011  

ČÍTAJ MI Z PIER
SUR MES LÈVRES; FR, 2001, 115 min.

Réžia: Jacques Audiard

Scenár: Jacques Audiard, Tonino Benacquista

Kamera: Mathieu Vadepied

Strih: Juliette Welfling

Hudba: Alexandre Desplat

Hrajú: Vincent Cassel, Emmanuelle Devos, Olivier Gourmet, Olivier Perrier, Olivia Bonamy

 

Carla Bhem už dlho pracuje ako sekretárka pre developerskú spoločnosť. Robí všetko: pracuje s dokumentmi, odpovedá na telefonáty, robí odhady a jedná s dodávateľmi. Ráno prichádza ako prvá, večer odchádza ako posledná. Za to je však mizerne platená, jednajú s ňou podradne a rozkazujú jej ako psovi. Carle stačilo. Verí, že si zaslúži viac. Jediným problémom uprostred mužmi ovládanej spoločnosti je – akú nádej má 35-ročná žena, ktorá nie je práve najpríťažlivejšia a v oboch ušiach má načúvacie strojčeky? Riešenie sa volá Paul Angeli, je to nový praktikant, ktorého prijatie si vybojovala. Paul má 25 rokov a v skutočnosti je v novej práci úplne bezradný. Zato má iné kvality: je to zlodej, čerstvo prepustený z väzenia a navyše dobre vyzerá. Ako hovorí príslovie – dvaja sú viac než jeden. Ona ho naučí dobrým spôsobom, on ju tým zlým. Už prvé výsledky sú veľmi povzbudivé.

 

 

POZERAJ SA, AKO PADAJÚ
REGARDE LES HOMMES TOMBER; FR, 1993, 90 min.

Réžia: Jacques Audiard

Scenár: Alain Le Henry, Jacques Audiard

Kamera: Gérard Stérin

Strih: Juliette Welfling, Monique Dartonne

Hudba: Alexandre Desplat

Hrajú: Jean-Louis Trintignant, Jean Yanne, Mathieu Kassovitz, Bulle Ogier, Christine Pascal

 

Na jeden strane sú dvaja muži: Marx a Johnny. Johnny robí v živote tri veci: hrá šípky, pozerá televíziu a robí všetko, čo mu Marx povie. V poslednom čase Marx prehral dosť peňazí a od Johnnyho chce ešte jednu vec: zabíjať. Na druhej strane stojí osamelý Simon. Mal priateľa, Mickeyho, ktorého guľka dostala na oddelenie starostlivosti o pacientov v kóme. Mickey bol mladý a on, on je starý. Simon vie, že aj chce nájsť tých, ktorí ho pripravili o priateľa, musí všetko opustiť – prácu, ženu, dom… Verí,, že za túto cenu znovu nájde zmysel života. Môžeme predpokladať, že cesty týchto troch sa pretnú. No ešte predtým padne niekoľko mužov…

 


PROROK
UN PROPHÈTE; FR/IT, 2009, 155 min.

Réžia: Jacques Audiard

Scenár: Thomas Bidegain, Jacques Audiard

Kamera: Stéphane Fontaine

Strih: Juliette Welfling

Hudba: Alexandre Desplat

Hrajú: Tahar Rahim, Niels Arestrup, Adel Bencherif, Hichem Yacoubi, Reda Kateb

 

Negramotný Malik El Djebena, napoly Arab, napoly Korzičan, je odsúdený na šesť rokov väzenia. Keď prichádza do väzenia, úplne sám, pôsobí mladšie a krehkejšie ako ostatní trestanci. Má 19 rokov. Malik je zahnaný do kúta vodcom korzického gangu, ktorý momentálne väzeniu vládne. Je poverený  niekoľkými úlohami, ktoré ho zocelia a zároveň si vďaka nim získa vodcovu dôveru. Učí sa rýchlo a postupne stúpa na rebríčku väzenskej hierarchie, zatiaľ čo tajne kuje vlastné plány.

 


SAMOZVANÝ HRDINA
UN HÉROS TRÈS DISCRET
; FR, 1996, 105 min.

Réžia: Jacques Audiard

Scenár: Jacques Audiard, Alain Le Henry

Kamera: Jean-Marc Fabre

Strih: Juliette Welfling

Hudba: Alexandre Desplat

Hrajú: Mathieu Kassovitz, Sandrine Kiberlain, Anouk Grinberg, Albert Dupontel, Jean-Louis Trintignant

 

V posledných mesiacoch vojny, v ktorej nebojoval, v Paríži počas zimy 1944/45, sa jeden muž rozhodne stať hrdinom. Alebo skôr zosobniť hrdinu… vymyslieť si lepší, bohatší a obdivuhodnejší život než ten, ktorý má. Stane sa virtuózom v klamaní a prostredníctvom okľúk a narážok vytvorí pozoruhodnú postavu. Tento muž, ktorý je v skutočnosti niekým iným a vlastne nič nemal, získa všetko: meno, obdiv, priateľstvo, moc, lásku… ale na ako dlho…

 

 

TLKOT MÔJHO SRDCA SA ZASTAVIL
DE BATTRE MON CŒUR S’EST ARRÊTÉ; FR, 2005, 107 min.

Réžia: Jacques Audiard

Scenár: Jacques Audiard, Tonino Benacquista

Kamera: Stéphane Fontaine

Strih: Juliette Welfling

Hudba: Alexandre Desplat

Hrajú: Romain Duris, Aure Atika, Emmanuelle Devos, Niels Arestrup, Linh Dan Pham

 

28-ročný Tom Seyr je zdanlivo predurčený kráčať v šľapajach svojho otca Roberta v slizkom a ončas brutálnom svete obchodu s nehnuteľnosťami. Náhoda mu privedie do cesty klavír, vďaka čomu sa rozpomenie na svoju starú túžbu stať sa koncertným majstrom ako jeho matka. Hrať ho učí Číňanka Miao Lin, ktorá nerozumie ani slovo po francúzsky, takže hudba sa stáva ich jediným dorozumievacím nástrojom. A potom sa jedného dňa opäť vynorí na svetlo jeho temná minulosť…

 

Späť na Filmy Jacquesa Audiarda – texty

Biografia

19 dec 2011  

JACQUES AUDIARD (nar. 30. apríla 1952) 

Jeho otec, Michel Audiard, bol scenárista populárnych filmov. Pôvodne nechcel byť filmárom, no nakoniec sa predsa len rozhodol práve pre túto kariéru. V 80. rokoch pôsobil ako scenárista, až neskôr, v polovici 90. rokov, prešiel k réžii.

Jeho celovečerným debutom sa stal film Pozeraj sa, ako padajú (Regarde les hommes tomber, 1993). Hlavné postavy v tejto road-movie stvárnili Jean-Louis Trintignant a Mathieu Kassovitz. Už tu sa Audiard prihlásil k tradícii francúzskeho kriminálneho filmu, tzv. policier. Postavy jeho filmov často nie sú „čistokrvní“ zločinci, no pod tlakom okolností (alebo, naopak, vďaka vlastnej slabosti) sa zapletajú do nie celkom legálnych aktivít. Režisér pritom kladie dôraz na drobnokresbu charakterov. Pozeraj sa, ako padajú bol vyznamenaný Cézarom za najlepší prvý film, ocenený bol aj Mathieu Kassovitz (najsľubnejší herec) a film dostal aj Cézara za najlepší strih.

V roku 1996 nasledoval Samozvaný hrdina (Un héros très discret), opäť s Kassovitzom v hlavnej úlohe. Tentoraz išlo o historický film: v Paríži počas druhej svetovej vojny sa muž rozhodne stať sa niekým celkom iným – vymyslí si rolu hrdinu. Film zabodoval aj na festivale v Cannes, získal tam cenu za najlepší scenár.  Čítaj mi z pier (Sur mes lèvres, 2001) je príbehom veľmi zvláštnej dvojice: sekretárky so sluchovou poruchou a prepusteného väzňa, ktorého jej pridelia na zácvik. Slogan filmu znel: Ona ho naučila dobrým spôsobom, on ju tým zlým. Film získal troch Cézarov: najlepšia herečka (Emmanuelle Devos), najlepší zuk a najlepší scenár (pôvodný alebo adaptácia). Tlkot môjho srdca sa zastavil (De battre mon cœur s’est arrêté, 2005) predstavuje Toma Seyra, muža, ktorý sa neživí práve najlegálnejšie, no jeho ambície sú v skutočnosti niekde celkom inde. Tom chcel byť kedysi klavírnym virtuózom a jeho dávna vášeň nanovo ožíva. Na Cézaroch sa stal Audiardovým dovtedajším najväčším úspechom (získal celkovo 8 cien, vrátane najlepšieho režiséra a filmu).

Za najväčší medzinárodný úspech v rámci Audiardovej tvorby sa k dnešnému dňu dá určite považovať film Prorok (Un prophète, 2009). Príbeh mladého Araba, ktorý si musí po príchode do väzenia zvyknúť na tamojšie podmienky, zarezonoval v celosvetovom kontexte. Ovenčený bol Veľkou cenou poroty na festivale v Cannes, cenou BAFTA pre najlepší neanglicky hovorený film (získal ju aj za Tlkot môjho srdca sa zastavil), 9 Cézarmi (opäť najlepší film a režisér, ale aj scenár, herec – Tahar Rahim, kamera, strih…) a bol nominovaný na Oscara za najlepší cudzojazyčný film. Okrem toho ho napríklad prestížny britský filmový mesačník Sight & Sound vyhlásil za najlepší film roka.

Jacques Audiard sa vo svojej tvorbe pohybuje na pomedzí žánrovej a umeleckej kinematografie, podobne, ako kedysi napr. Jean-Pierre Melville. Jeho dielo je orientované predovšetkým na výrazných hrdinov, akcia a napätie sú takpovediac podružné a slúžia predovšetkým na dôsledné dokreslenie charakterov postáv. Svojich hereckých protagonistov vedie k pozoruhodným výkonom (viď. najmä Cassel v Čítaj mi z pier a Rahim v Prorokovi, ale aj Duris v Tlkot môjho srdca sa zastavil či vynikajúca Emmanuelle Devosová ako Casselov ženský náprotivok).

 

Späť na Filmy Jacquesa Audiarda – texty

Rudolf Schimera: Jacques Audiard, l’auteur

19 dec 2011  

Zatímco jeho generační kolegové bilancují přežívající odkaz otců francouzské nové vlny a obracejí se k osobním výpovědím, vrací se Audiard k tradici francouzského kriminálního žánru a buduje si reputaci specialisty na tuto oblast. Přesto by bylo nesprávné a dokonce i nesmyslné jej zredukovat na pouhého autora thrillerů a kriminálek.