Tipy na piatok
16. septembra 2016
Nenechajte si ujsť
Buena Vista Social Club
11:00 Dom umenia
Hudobný dokument Wima Wendersa z Kuby.
Sibylle
14:00 Kino Klub
Pragmatickú matku vyvedie z miery udalosť, ktorú zazije na prechádzke na útesoch.
Pirko
20:00 Dom umenia
Premiéra nového slovenského filmu za účasti tvorcov.
Boj
20:30 Bažant Kinematograf
Vojna poznačí každého z nás a zmení uhol pohľadu.
Tipy dňa
r. Bruno Dumont
Dom umenia 17:00
Francúzsky režisér Bruno Dumont nie je divákom Cinematiku neznámym tvorcom. Už minulý rok sa na festivale premietala jeho štvordielna mini séria Malý Quinquin. Originálne videnie sveta si Dumont ponecháva aj vo svojom najnovšom filme Ospalá zátoka. Dej snímky zavedie divákov do leta roku 1910 na pláže Channel Coast. Zoznamujeme sa tu s dvoma rodinami z úplne odlišného sociálneho ako aj spoločenského prostredia. Okrem rodín je tu aj dvojica policajtov snažiaca sa vyriešiť záhadne sa strácanie viacerých turistov na ostrove. Dej filmu sa sústreďuje na milostné vzplanutie medzi rybárskym chlapcom Ma Loutom a mladou šľachtičnou Billie. Snímke dominuje režisérova jedinečná schopnosť doviesť komické situácie do absurdného konca, kde zmätok a mystifikácia doľahnú na obe rodiny a otrasú ich základmi.
Barbora Gvozdjaková
r. Hajao Mijazaki
Fontána 23:00
Princezná Mononoke je zlomom v Mijazakiho kariére. Jednak mu vyniesla obrovské renomé v zahraničí a zároveň sa stala aj komerčným trhákom. Súčasne tu šintoistické motívy vystúpili ešte výraznejšie do popredia než v Mijazakiho predchádzajúcej tvorbe, keďže každá časť prírody tu má svoje kami („ducha“) a božstvá sú až desivo reálne a môžu ľuďom ubližovať. Ešte výraznejšie sa tu tiež prejavuje ambivalentnosť postáv a nejednoznačnosť emócií, či vzniknutých frakcií. Táto ambivalentnosť sa premieta aj do schopnosti metamorfóz u Jelenieho boha a démonov, čo má svoj základ v budhistickej tradícii. Tá tvrdí, že nič na svete nie je stále. Vo filme tak sledujeme boj ľudí proti božstvám, vyplývajúci zo snahy podmaniť si prírodu. Táto snaha ústi do krutého krviprelievania, ktoré ani nemôže mať víťaza.
Marcel Šedo
r. Martin Kollár
Fontána 17:00
5 October je vizuálne silný príbeh Jána, ktorý sa vydá na naprieč svetu. Len on, jeho bicykel a pár nevyhnutných vecí. Cieľ je neznámy, dôležitá je iba cesta samotná. Kameraman Martin Kollár natočil autentický film o svojom bratovi, ktorý má ťažké zdravotné problémy a čaká ho operácia. Ján možno pozná dátum svojej smrti. Odchádza nájsť vnútorný pokoj, spoznať samého seba a vyrovnať sa s ťažkou životnou situáciou. Tichý film zobrazuje jeho každodenné potulky svetom po dobu pár mesiacov až kým nenastane spomínaný dátum operácie. Film je plný emócii, ktoré Ján v tichosti prežíva. Cítiť jeho strach, úzkosť, samotu, ale aj pokoj, ktorý nachádza v prírode a s ním spojený pocit slobody. Hodinový osobný príbeh jedného muža nás núti premýšľať nad tým, aké by boli naše posledné chvíle na tomto svete, pokiaľ by tu bola tá hrozba, že sa môže v konkrétny deň všetko skončiť.
Jana Libantová
r. Pavle Vučković
Dom umenia 23:00
Podľa tradičných zvyklostí sú muži v romantických filmoch vykresľovaný v dvoch verziách – buď ako beznádejne zamilovaní prosíkajúci zúfalci alebo tvrdí, drzí a siloví alfasamci. Hrdinovia z filmu Pavle Vučkovića Panama zapadajú jednoznačne do tej druhej kategórie. Mladí fešáci Milan a Jovan sa pretekajú v tom, kto z nich sa vyspí s väčším počtom žien a dokáže si to zároveň natočiť na telefón. Táto detinská hra má samozrejme aj svoje obete a najväčšou z nich je Maja. S tou sa zapletie Jovan, ktorý jej rád prízvukuje, že spolu majú iba otvorený vzťah. Okrem užívania si divokého sexu však pred ňou sám má niekoľko žiarlivostných invektív, ktoré ich spolunažívanie významne naštrbujú. Na rozdiel od Milana, ktorého jedinou starosťou je, aby pretiahol čo najviac žien na čo najväčšie množstvo spôsobov, pôsobí Jovan (ktorého osud prevažne sledujeme) ľudskejšie, avšak nie pre to, že by mal nejaké svedomie, ale preto, že sa o Maju pokúša prejaviť záujem. To znamená kontrolovať jej život a stať sa pre ňu jedinou možnou autoritou. Po technickej stránke sa estetika tohto filmu nie veľmi odlišuje od estetiky príbehových videoklipov. Nachádza sa tu veľa erotických scén, scén sledovania pornografie a do toho sa občas zamieša aj pracovný život.
Oliver Melicherčík