fbpx

Tipy na piatok

11. septembra 2014

Nenechajte si ujsť

 

Vrbovský veter
14.00 Kino klub
Film o legendárnom Braňovi Jóbusovi za osobnej účasti režiséra Mira Rema

Turnaj v stolnom futbale
17.00 ŽiWell Cinematik Bar
Na víťaza čaká fľaša vína a doživotná sláva.

Comeback
17.00 Fontána
Slovenská predpremiéra za účasti tvorcov

Helena Třeśtíková
17.00 Dom umenia
Stretnutie s režisérkou a jej filmami

Stretko
20.00 Kino klub
Projekcia za účasti tvorcov

 

Tipy dňa

 

O koňoch a ľuďoch

OF HORSES AND MENHross í oss; r. Benedikt Erlingsson
11.00 Dom umenia

Islandská dráma s prvkami čierneho humoru od známeho herca a režiséra Benedikta Erlingssona získala niekoľko festivalových ocenení. Je tvorená zo šiestich vzájomne prepojených bájok zo života na vidieku, kde každý sleduje každého (niekedy aj s použitím ďalekohľadu). Jednotlivé príbehy o láske a vášni, či už naplnenej alebo nenaplnenej, sa často končia tragicky.  Emócie, ktoré sú prirodzené a dôstojné u koní, sú nešťastné a zvierajúce pre nás, a tak sa práve kone, na rozdiel od ľudí, stávajú vo svojich citoch úprimnými. Kôň a človek (ako dve zvieratá) sa stretávajú za rovnakých podmienok, bojujú proti krutosti osudu. Pôvodný názov titulu je Hross i oss, čo znamená „kôň v nás“. Kone sú prostriedkom, ktorý umožňuje ľudským postavám hovoriť k sebe navzájom. Takmer celý film sa odohráva v exteriéroch – v krásnej, drsnej a neporušenej islandskej prírode. Ku koňom sa dostávame naozaj blízko aj vďaka dlhým záberom na ich pohyb a detailmi na povrch ich kože a očí.

Mária Miniariková

 

Veľký večer

LE GRAND SOIR_zmenseneLe grand soir; r. Benoît Delépine, Gustave Kervern
20.00 Dom umenia

Autorské duo v zložení Benoît Delépine a Gustave Kervern od svojho debutu Aaltra (2004), ktorý môžete vidieť v pondelok, prichádzajú s novým dielom každé dva roky. Tým zatiaľ posledným je Veľký večer z roku 2012. Bratia v strednom veku, Jean-Pierre a Benoît, sú hlavní, no zároveň aj protichodní hrdinovia. Jean-Pierre žije usporiadaným životom – oženil sa, má malú dcérku a pracuje ako predavač matracov. Benoît, sám sebou prezývaný ako Not, je jeho opakom. Nekonformný punker rád vymetá koncerty, opíja sa a neraz prespí v kontajneri. Sám seba opisuje ako „najstaršieho punkera so psom v Európe“. Čo sa však stane, keď sa ustálený život Jeana-Pierra začne postupne rúcať a prichádza nielen o prácu, ale aj o rodinu? Absurdno-anarchistická komédia s malou rolou pre Gérarda Depardieua si odniesla Zvláštnu cenu poroty v sekcii Un Certain Regard na festivale v Cannes.

Pavla Ráchelová

 

Roadgames

ROADGAMESr. Richard Franklin
23.00 Fontána

Roadgames sú v zásade dôvtipným cestným slasherom implantujúcim v sebe road movie vystavanú na pôdoryse stopárskeho thrilleru odohrávajúcom sa v odľahlom austrálskom vnútrozemí. Kombinácia možno nie až tak omamne zopätá ako v neskoršom Stopárovi, ale nekarhajme hneď. Scény priameho stretu s antagonistom rozprávanie eliminuje na dreň a sústredí sa na budovanie celoplošnej nervozity mixovanej s priznane humornými sekvenciami. Identita vraha je známa už kdesi pár minút za expozíciou, preto jeho dolapenie nestojí na prekvapení. Hravosť z názvu film charakterizuje o dosť výstižnejšie. Režíroval ho Richard Franklin a znalcom austrálskych žánroviek práve zasvietila zelená. Festivalové publikum však nie je tvorené len expertmi, tak dodajme, že Franklin je jeden z ústredných tvorcov ozploitationu, austrálskej subkategórie exploatačnej kinematografie. Tieto „aussies“ sa u protinožcov vyvíjali paralelne s tamojšou novou vlnou začiatkom 70. až koncom 80. rokov. Ak by slovné spojenie „hitchcockovský thriller“ nebolo len recenzentskou floskulou, použijeme ho práve tu.

Marek Kuzmin

 

Povstanie. Slovensko 1939 – 1945

povstanier. Vladimír Štric
19.00 Fontána

Okrúhle sedemdesiate výročie Slovenského národného povstania, ktoré si tento rok pripomíname, vyvoláva v spoločnosti opätovné diskusie o význame tejto udalosti novodobých slovenských dejín. Okrem viacerých knižných publikácií má však verejnosť po dlhej dobe možnosť zhliadnuť aj plnohodnotný filmový dokument, ktorý sa tejto téme venuje. Dielo režiséra Vladimíra Štrica a historika Martina Lacka časovo nepokrýva len samotné povstanie, ale stručne mapuje celé obdobie rokov 1918-1945. Jeho ambíciou je teda poňať povstanie v širších súvislostiach a poukázať tak i na málo známe alebo často nezdôrazňované skutočnosti. Verejnosť tak dostáva k dispozícii dokument, ktorý sa snaží ponúknuť tak trocha iný pohľad na slovenské dejiny prvej polovice 20. storočia, než na aký by mohla byť z médií doteraz zvyknutá. Kombináciou autentických dobových záberov a súčasných rekonštrukcií, ktoré sú doplnené o sprievodný komentár autori docielili pútavé a zrozumiteľné spracovanie historickej tematiky. I z týchto dôvodov má dielo Povstanie potenciál osloviť každého, kto má záujem dozvedieť sa o SNP viac a chce si na túto udalosť vytvoriť svoj vlastný názor.

Martin Vitko