fbpx

Tipy na nedeľu

8. septembra 2013

Nenechajte si ujsť


Lidožúr 4

Lido
celodenné športové, tvorivé, umelecké, gastronomické, hudobné vyžitie

Ralph Rozbi-to
11.00 Fontána
film nielen pre deti a ich rodičov


Pidi sex
21.00 Cinematik bar
koncert

 

Tipy dňa

 

Akt vraždenia

 

The Act of Killing, r. Joshua Oppenheimer
20.00 Dom umenia

 

V roku 1965 bola indonézska vláda zvrhnutá armádou. Každý, kto oponoval vojenskej diktatúre, bol označený za komunistu. V priebehu roka bolo v Indonézií zavraždených viac ako milión „komunistov“ – členov strany, farmárov bez pôdy, intelektuálov alebo Číňanov. Keď sa vykonávatelia genocídy stretli s tvorcami filmu, pyšne im rozprávali o svojich činoch. Filmári ich potom požiadali, aby pred kamerou znova zinscenovali svoje skutky, pričom tieto inscenácie ponechali plne v ich réžii.
Akt vraždenia je výnimočný dokument, ktorý pracuje priamo s masovými vrahmi. Sledujeme v ňom proces nakrúcania scén zabíjania a ich dopad na samotných aktérov. Film sa sústredí na zobrazenie subjektívneho vnímania udalostí jednotlivými postavami, snaží sa preniknúť do myslenia vrahov. Odhaľuje, že i keď o vraždách a mučení rozprávajú s  mrazivou ľahkosťou, niektorí z nich nezaspávajú s pokojným svedomím. Jediný spôsob, ako môžu žiť sami so sebou, je nájdenie si dostatočného ospravedlnenia pre svoje činy. Diváci  so znepokojením sledujú, ako skorumpovaná vláda dala týmto ľuďom moc hrať sa na bohov a teraz ich prezentuje ako hrdinov, ktorí sa zaslúžili o lepší život v krajine.

 

Katarína Kováčová

 

Dom s vežičkou

Dom s bašenkoj, r. Eva Neymann
11.00 Dom umenia

Ukrajinský film Evy Neymann vznikol na motívy rovnomennej autobiografickej poviedky scenáristu a spisovateľa Fridricha Gorenštejna. Príbeh sa odohráva počas 2. svetovej vojny. Malý chlapec cestuje so svojou matkou za starým otcom. Počas cesty jeho matka zomrie v neznámom meste a chlapec sa musí dostať späť domov.
Neymann stavia oveľa viac ako na príbehu na vystihnutí pochmúrnej atmosféry vojnou a hladom zničenej krajiny. Krásne čiernobiele zábery na poletujúci sneh a zasneženú krajinu evokujú až rozprávkový vizuál, ktorý je však v kontraste s obsahom záberov. Na zničenú zem divák totiž nazerá očami dieťaťa. Pomalý a pokojný hudobný sprievod ešte väčšmi podtrhuje celkový smútok a beznádej. Neymann nezobrazuje komplexný príbeh chlapca, ale výberom niekoľkých zástupných scén reflektuje celkový stav bezútešnej situácie ľudí bez domovov a zázemia počas vojny.

Mária Miniariková

 

Down Terrace

r. Ben Wheatley
20.00 Fontána

Príbeh o kriminálnikoch, ktorí sa snažia odhaliť informátora vo svojich radoch, je určite jedným z najpoužívanejších v krimi žánri. Ben Wheatly však zobrazil túto tému pomerne nezvyčajným spôsobom. Divák je vtiahnutý priamo do deja bez akéhokoľvek oboznámenia sa s postavami a ich životmi a informácie si musí zbierať iba postupne z dialógov. Kamera sa sústredí predovšetkým na postavy a detaily tvárí, čím zdôrazňuje ich emocionálne prežívanie udalostí. Kriminálna zložka nie je prvoradá, vražda je chápaná ako niečo, čo treba vykonať pre dobro ostatných. Do popredia sa tak dostávajú vzťahové problémy medzi otcom a synom.
Down Terrace nesie mnohé znaky takzvaných britských kuchynských drám odohrávajúcich sa prevažne v stiesnenom priestore jedného domu. Je to príbeh mladého nahnevaného muža, ktorý len hľadá lepší život.

Katarína Kováčová

 

The Master

r. Paul Thomas Anderson
23.00 Dom umenia

Nový film P. T. Andersona The Master sa zdá v mnohých ohľadoch „zvláštny“. Tematizuje vznik, rozmach a vplyv bližšie neurčenej sekty na osobu, ktorá nemá nič. Diváci prežívajú spolu s Freddiem fascináciu charizmatickým Lancasterom Doddom, zakladateľom sekty, striedanú s nedôverou a pochybnosťami voči jeho víziám. Neistota a nejednoznačnosť je stupňovaná fragmentárnosťou, dlhými zábermi, ktoré nechávajú na divákoch, ako do nich „vstúpia“. Veľká hĺbka ostrosti a 70 mm formát neprispieva k väčšej čitateľnosti, práve naopak.
Andersonov analytický pohľad na duchovnú manipuláciu sa mu podarilo výborne režijne a scenáristicky zvládnuť. Divák s „čistým štítom“, bez predsudkov, bez očakávaní, bez najmenšej znalosti filmu, sa môže najviac stotožniť s Freddieho pocitmi. The Master je výstižný…

Mária Miniariková