fbpx

„Sme jeden človek a štyri oči“ – piati kritici o filmoch bratoch Dardennovcoch

6. augusta 2017

Filmom bratov Dardennovcov sa venujú filmoví kritici a teoretici na celom svete. Ako ich ostatné filmy hodnotia domáci teoretici, ktorí so Cinematikom aj spolupracujú si môžete prečítať v nasledujúcich odstavcoch…

Texty boli publikované v období rokov 2005 až 2017. Autori – Daniel Vadocký, Dominika Šimonová, Zuzana Štefunková, Lukáš Slovák, Zuzana Ondrišová.

 

Dieťa / L´Enfant

„Sme jeden človek a štyri oči“. Takto sa belgickí bratia vyjadrili na margo svojej spolupráce. Dlhé obdobie v dokumentárnom filme zanechalo na každom z nich pozitívne dozvuky. Ich angažovanosť predovšetkým v sociálnej sfére, tvorí len akýsi potrebný stupienok k prechodu do fiction sféry. Nadobudnuté poznatky dokázali úspešne pretaviť, o čom svedčia doposiaľ všetky hrané snímky (Le fils, Rosetta, La promesse). Spoločným menovateľom je zameranie sa na problémy, sužujúce dnešnú spoločnosť. Všetky prezentované bez prikrášľovania či inej zbytočnej manipulácie. Snažia sa zachytiť realitu v „surovom“ stave; takú, aká sa im javí (s problémami, s ktorými sa stretávame). Čítajte viac TU…

Mlčanie Lorny / Le silence de Lorna

Mlčanie Lorny sa v prvých záberoch ustanovuje rovnako, ako ich predošlé snímky. Bežné, neokázalé záhyby života sa postupne vyvinú v drámy, pri ktorých musia protagonisti čeliť ničivým dôsledkom svojich rozhodnutí. Takýmto rozhodnutím bolo pre albánsku imigrantku Lornu manželstvo uzavreté ako finančná transakcia. Jej zákonitý, Claudy, potreboval peniaze na drogy a ona belgické občianstvo. Lorna má svoje prisťahovalectvo vpísané do duše – nič sa v jej živote nedeje náhodne, celé jej bytie podlieha určitému plánu. Všetko je presne vypočítané tak, aby každý ďalší krok predstavoval zisk. Na pláne je rýchly rozvod a následný vydaj za Rusa, ktorý ochotne zaplatí za západné občianstvo. Čítajte viac TU…

Chlapec na bicykli / Le gamin au vélo

Čaru pohyblivého obrazu prepadol Jean-Pierre spoločne so svojim bratom v druhej polovici sedemdesiatych rokov. Trvalo určitý čas, kým sa z nesmelých projektov súrodeneckej dvojice stali odvážne, profesionálne snímky, ktoré si dokázali vydobyť miesto na výslní prestížnych filmových festivalov. Prvý veľký úspech sa dostavil v roku 1996 kedy Dardennovci zabodovali s filmom Sľub. Svojou snímkou vniesli do filmového priemyslu drsný a zároveň realistický pohľad na spoločnosť. Neplnoletý hlavný hrdina formovaný školou života, kľučkujúci medzi nelegálnym rodinným biznisom a mierou zodpovednosti zaujal divákov, kritikov i porotu a bratom vyniesol nejedno ocenenie. Čítajte viac TU…

Dva dni, jedna noc / Deux jours, une nuit

Ťaživému charakteru snímky pridáva spracovanie. Totálnu absenciu hudby sa snažia vytrhnúť len dva spevavé tóny z autorádia, ktoré sa však len tak mihnú minutážou. Naturalizmus je znásobený aj reálnymi ruchmi ulice. Počuť napríklad dopravnú premávku alebo hrajúce sa deti. Dlhé roztrasené zábery dotvárajú vo vypätých situáciách psychické rozpoloženie Sandry a vy si pripadáte rovnako bezmocne, ako pri hádaní ďalšieho napredovania filmu. Nemôžete postave pomôcť, len sa prizeráte. Sociálna depresia par excellence. Čítajte viac TU…

Neznáme dievča / La fille inconnue

Neznáme dievča odkrýva aj problematiku čiernej či nezákonnej práce, kde si nielen imigranti, ale aj domáce osoby ukrývajú svoje „živnostenské“ tajomstvá, no v strete s chorobou či smrťou zrazu pochopia, že žijú fakt na hrane. Bratia Dardennovci, scenáristi aj režiséri belgického filmu Neznáme dievča, sa, podobne ako v Chlapcovi na bicykli, venujú čistej akcii v ponuro komornej dramatickej forme. Do príbehu nezačleňujú žiadne citovohybné hudobne prvky, zostávajú čisto v rovine skutkov, ich praktických následkov a nákresov emocionality u najviac zainteresovaných persón. Čítajte viac TU…