fbpx

Rozhovor: Rastislav Blažek (Socialistický zombi mord)

14. septembra 2014

Rastislav Blažek je jedným z tvorcov Socialistického zombi mordu.

 

Ako ste sa dostali k filmu? Študovali ste ho alebo ste takpovediac amatéri?

Každý z nás začínal ako amatér, ale chceli sme sa naučiť tvoriť filmy, či už krátke, alebo aj celovečerné. Preto každý z nás riešil nejaké samoštúdium a čo sme zistili sme sa snažili využiť v pri nakrúcaní krátkych filmov.

Venovali ste sa pred SZM napríklad krátkometrážnej tvorbe alebo ste išli hneď na celovečerný film?

Samozrejme vzniklo veľa „kraťasov“ a aj nejaké klipy. Pred SZM sme ale nakrútili aj jeden stredometrážny film (aj keď už tá metráž v dobe digitálu nie je čo bývala). Film bol tiež komediálny horor, volal sa Tehlo. Mal 45 minút a vraždil v ňom tehelný démon zo Sumeru v podobe kopy tehál. V podstate keď tak rozmýšľam nič seriózne sme vlastne nespravili…

Aký bol inšpiračný zdroj pre film?

Je toho strašne veľa, čo by sa dalo označiť ako inšpirácia, ale v podstate všetky filmy ktoré mali vtipný odstup (Evil Dead, Braindead, El Mariachi a pod), ale aj vážnejšie veci ako napríklad Dawn of the Dead. K tomu stačí mať napozerané kopec anime a v hlave sa to spojí. Boli sme však viacerí a tak veľa toho bolo jednoducho živou diskusiou na tému zombi.

Ako Vám napadlo urobiť film z veľkou dávkou recesie? Bola úmyselná alebo Vás k nej dohnali okolnosti?

Čiastočne to bol úmysel, ale vždy keď sa niečo nedarilo, alebo sme to nedokázali spraviť, tak sme to zakryli nejakým vtípkom. Myslím že táto kombinácia zafungovala lepšie, než keď by to bola od začiatku paródia. Paródiu sme nechceli a na vážny horor sme jednoducho nemali.

Bol scenár vopred napísaný alebo ste dali priestor aj improvizácii?

Scenár bol vopred napísaný, ale keďže rozpočet nám nedovoľoval zrealizovať všetko, tak je tam, samozrejme, aj improvizácia. Plus, v polovici nakrúcania odišla hlavná herečka, a tak sa musela prepísať prakticky tretina scenáru. Ale na čistej improvizácii by sa to nedalo udržať.

Aká bola práca s nehercami?

Oni skúsenostne rástli spolu s filmom. Učili sa rýchlo a bolo výborné, že ich tá práca bavila aj keď im brala skoro všetok voľný čas. Zo začiatku im, samozrejme, bolo treba veľa vysvetľovať. S odstupom času ale neviem, či by sme mohli mať nejaké lepšie riešenie. Neviem či by to profesionál s nami vydržal – prakticky zadarmo a taký čas.

 

Barbora Gvozdjáková, Martina Červenková