fbpx

Retrospektíva: Wim Wenders

16. septembra 2016

Wim Wenders je známy najmä ako režisér Neba nad Berlínom, road movie Paríž, Texas a troch dokumentov nominovaných na Oscara: Buena Vista Social Club, PinaSoľ zeme. V rámci rozsiahlej retrospektívy, ktorá bude na festivale uvedená, je možné nájsť aj ďalšie highlighty z bohatej kariéry. „Ak bola francúzska nová vlna šesťdesiatych rokov hlavne o filmoch, nemecká nová vlna sedemdesiatych rokov bola hlavne o filmároch,“ napísal raz americký filmový kritik Jonathan Rosenbaum a označil prístup Wima Wendersa, dnes komerčne azda najznámejšieho zo skupiny za „existencialistickú melanchóliu zmiešanú s rock’n’rollom.

Pozerajúc sa spätne na jeho celú kariéru však musíme uznať, že za jej vývoj sa mu do nej podarilo vsunúť vskutku široké spektrum vecí a tém. Za všetko môžeme vybrať veľmi citlivú verziu existencializmu, ktorú nám ponúkol v roku 1972 v Alici v mestách. Fotograf v New Yorku sa napriek počiatočnému zdráhaniu rozhodne postarať sa o malú Alicu, vycestovať s ňou do Európy a nájsť v dedine jej starú mamu. Nevedno však v ktorej dedine. Postavy putujú nedočkavo, zúfalo, s konečným bodom vždy v nedohľadne. Prvý diel jeho Road movie trilógie (ostatnými dvoma boli Falošný PohybV behu času) patrí doteraz k tomu najkrajšiemu, čo kedy natočil. O stave vecí z roku 1982 si nemôže nechať ujsť žiaden fanúšik Wendersovej tvorby, tí ktorí mu až tak neholdujú budú mať skôr rozpačité pocity. Natočený počas produkčnej prestávky jeho ďalšieho filmu Hammet, tento film je o produkčnej prestávke pri natáčaní nízkorozpočtového sci-fi filmu s americkým štábom a nemeckým režisérom. Wenders do tejto snímky zapracoval mnoho autobiografických prvkov, svoj pohľad na tému európsky verzus americký film, naratívny verzus nenaratívny film a mnoho iného. Retrospektíva Wima Wendersa uvedie celkovo 11 premietaní filmov, chybu spravíte len v prípade, že nenavštívite žiadne.

Oliver Melicherčík