Profil: Maren Ade

14. septembra 2016

Po páde Berlínskeho múru sa zmenila nemecká identita, ale aj spoločenská a hospodárska situácia v krajine. Na prelome milénia sa následne objavila skupina režisérov, ktorí túto novú „nemeckú realitu“ začali skúmať a prispôsobovať jej svoje formálne postupy. Hnutie, ktoré nespája žiaden manifest, dostalo názov „Berlínska škola“ a je špecifické low-budget produkciou, civilnosťou, hrdinami hľadajúcimi svoju osobnú identitu i identitu svojej krajiny, nefunkčnými vzťahmi, vyprázdnenou naráciou a dlhými zábermi. Jednou z týchto tvorcov je aj Maren Ade, ktorej filmy sú silne inšpirované vzťahovými drámami Michelangela Antonioniho, Johna Cassavetesa či Ingmara Bergmana.

V rámci celovečernej tvorby debutovala v roku 2003 filmom Les cez stromy, ocenenom na festivale v Sundance. Hrdinkou filmu je neistá mladá učiteľka, ktorá začína uprostred školského roka pracovať na škole v Karlsruhe. Nedokáže si získať rešpekt u žiakov, ani nadviazať vzťah so svojimi novými kolegami a susedmi. Film je postavený na výkone Evy Löbauovej a na dokumentárne veristickom a skúmavom pohľade kamery. Tento spôsob snímania opustila vo vzťahovej dráme Všetci ostatní, kde sledovala narastajúce trhliny vo vzťahu mladého páru. Snímka je špecifická interpretačnou otvorenosťou, trápnymi situáciami, v ktorých sa ocitajú znudení, pokryteckí hrdinovia vyššej strednej triedy a ich konfrontáciou s iným, „šťastnejším“ párom.

Najväčším úspechom v kariére Maren Ade je však snímka Toni Erdmann, ktorá zaznamenala mimoriadny úspech na festivale v Cannes. Film rozpráva o rutinnom živote zostarnutého učiteľa Winfrieda Conradiho, ktoré si občas ozvláštni život kostýmom. Po smrti svojho slepého psa sa Winfried rozhodne venovať svojej karieristickej dcére Ines. Najskôr to skúša ako otec a neskôr ako nemecký veľvyslanec Toni Erdmann… Maren Ade tak opätovne skúma vzťahy, tentokrát v tragikomickom balení sveta workoholikov a „singles“.

Marcel Šedo

Film Toni Erdmann uvedieme o 17:00 v Dome umenia.