fbpx

Predstavujeme: Iná Chelsea – Príbeh z Donecka

5. septembra 2011

 

Iná Chelsea – Príbeh z Donecka je dokument debutujúceho nemeckého režiséra Jakoba Preussa. Ukazuje, akým spôsobom sú v tomto ukrajinskom regióne prepojené banícky priemysel, oligarchia, futbal a, samozrejme, politika. Film príde do Piešťan uviesť jeho producent Stefan Kloos.

Film vznikal  v rokoch 2008 a 2009, teda počas sezóny, keď sa futbalový klub Šachtar Doneck stal prekvapivo víťazom európskeho Pohára UEFA. Úspechy tímu tak vytvárajú základnú os filmu, okolo ktorej je vybudovaný portrét regiónu a niekoľkých jej obyvateľov: miliardára a sponzora klubu Achmelova, mladého politika Levčenka a dvoch dlhoročných pracovníkov v bani. Hlavná otázka znie: darí sa regiónu tak isto ako futbalu?

Vzniká tak prvý z protikladov, na ktorých je film postavený. Na jednej strane je bohatá vrstva (Achmelov, Levčenko), na druhej sú chudobní baníci. Bohatí údajne podporujú región a banícky priemysel, robotníci to však necítia. Akousi vzpruhou sú pre nich úspechy Šachtaru, no už im prekáža, že ten viac nie je klubom baníkov, ale skôr Brazílčanov, ktorých kúpil oligarcha. Ten však do baní investovať odmieta, pretože tento obchod by sa mu neoplatil. Zdá sa, že všetci v ňom aj tak vidia nádej pre región – podobne ako v jeho domovskej politickej strane, Strane regiónov dnes už prezidenta Viktora Janukoviča. Janukovič považuje európsky triumf Šachtaru za symbolický, no skutočné zmeny neprichádzajú…

Túto situáciu sa film snaží zachytiť najmä pomocou výpovedí jednotlivých protagonistov. Nie je potrebné, aby ich konfrontoval, alebo dával dotieravé otázky, svoje postoje bez väčších problémov odhalia sami. Režisér následne „iba“ skladá skladačku.

To, čo robí Inú Chelsea  ešte zaujímavejšou, je využívanie techník animácie. Vo filme paradoxne neuvidíme ani jeden záber z európskeho zápasu Šachtaru, zobrazené sú iba pomocou fotografií, zvukových záznamov komentátorov a animácií. Takýchto momentov nie je veľa, menej ako v ostatných filmoch sekcie DoKma, no predsa naznačujú isté progresívne trendy v svetovej kinematografii.