fbpx

Nová mimoriadna sekcia – Žiť znamená zabúdať

13. augusta 2019

Novinkou v programe 14. ročníka Cinematiku je sekcia Žiť znamená zabúdať. Pozoruhodný výber filmov, ktoré sa v nej stretli, hovorí o zabúdaní najmä z pohľadu kolektívnej pamäte – skúma, ako funguje manipulácia s dejinami a pokúša sa pochopiť aj neschopnosť jednotlivca prijať pravdu.

Jedným z filmov v tejto sekcii je aj dokumentárna esej African Mirror (2019). Švajčiarsky režisér Misha Hedinger, ktorý bude aj jedným z čestných hostí festivalu Cinematik, vo filme reflektuje tvorbu svojho krajana Reného Gardiho, cestopisca, ktorého romantizované filmy o Afrike deformovali pohľad niekoľkých generácií na tento kontinent.

Osobnú účasť na festivale prisľúbil aj kolumbijský režisér Manuel Correa, tvorca snímky La forma del presente (The Shape of Now, 2019), ktorá skúma, ako sa Kolumbia vyrovnáva s následkami pol storočia trvajúcej občianskej vojny. Ako sa na túto krvavú históriu pozerajú pamätníci a ako súčasní Kolumbijčania? A čo o nej raz bude napísané v učebniciach dejepisu?

Aj ostatné snímky v tejto sekcii spája odvaha čeliť nepríjemnej pravde. Film Ruth Beckermannovej Waldheim’s Waltzer (The Waldheim Waltz, 2018) kladie otázku, ako sa mohol muž s nacistickou minulosťou stať generálnym tajomníkom OSN aj rakúskym prezidentom. Film Bisbee ’17 (2018) Roberta Greena zas prostredníctvom rekonštrukcie kontroverznej deportácie skupiny protestujúcich baníkov do púšte v malom americkom mestečku poodhaľuje slabiny kolektívnej pamäte, ale aj nehynúce sentimenty a predsudky.

Film Flotten (The Raft, 2018) švédskeho filmára Marcusa Lindeena sa po 45 rokoch vracia k jednému z najzvláštnejších skupinových experimentov v dejinách – trojmesačnej plavbe po Atlantiku, ktorá sa v médiách preslávila ako „The Sex Raft“. Sedmičku filmov v sekcii Žiť znamená zabúdať, ktorú tvoria prevažne dokumenty, uzatvárajú dva hrané filmy: kanadský MS Slavic 7 (2019) a španielska snímka El Rey (The King, 2018).

Pre tvorcov dokumentov je aj tento rok na Cinematiku pripravený workshop DOX IN VITRO. Začínajúcim dokumentaristom ponúka dva dni nabité prednáškami, konzultáciami a výmenou skúseností pod vedením tých najpovolanejších. V medzinárodnom tíme sa tento rok stretnú domáci programový dramaturg a manažér Ondrej Starinský, nemecký strihač, scenárista Tom Ernst, srbská dokumentaristka Mila Turajlić a dánsky producent Ove Rishøj Jensen. Prihlasovanie na workshop je otvorené do 30. augusta.