Filmové premiéry na Cinematiku spája úspech, ale aj nádej a optimizmus
3. septembra 2020
Pestrý výber snímok, ktoré sa stretli v programovej sekcii Nádej, pochádza z najrôznejších kútov sveta, zahŕňa rôzne žánre a rozmanité, neraz ťažké a bolestivé témy. Ako však naznačuje už názov sekcie, spája ich optimizmus a “feel-good” emócia, ktorú si v ideálnom prípade divák odnesie z kinosály so sebou. Aj pre filmy v sekcii Nádej platí, že ich práve na Cinematiku budú môcť diváci vidieť v slovenskej premiére.
Nádej nie je len názvom celej sekcie, ale aj jedného z jej filmov (Håp, 2019). Hlavnými hrdinami drámy nórskej režisérky Marie Sødahl sú Anja a Tomas, pár v strednom veku s početnou rodinou vlastných aj osvojených detí, ktorí tvárou v tvár Anjinmu smrteľnému ochoreniu prehodnocujú vlastné manželstvo. Film mal svetovú premiéru na festivale v Toronte a ústrednú dvojicu si v ňom zahrali Andrea Bræin Hovig a Stellan Skarsgård.
Na palubu! (À l’abordage, 2020) je úsmevné road-movie z Francúzska, v ktorom sa spolujazda trojice rozdielnych mladíkov zmení na nečakané dobrodružstvo v kulisách prázdninového kempu. Každý z hrdinov si so sebou „na palubu“ prinesie svoje problémy, v bezstarostnej letnej atmosfére sa ale aj ten najťažší z nich dá účinne nariediť slnkom, náhodnými stretnutiami a nezištným priateľstvom. Titul francúzskeho režiséra a scenáristu Guillaume Braca si z tohtoročného Berlinale odniesol Čestné uznanie poroty FIPRESCI.
Sprievodca prežitím v New Yorku (The Kindness of Strangers, 2019) dánskej režisérky Lone Scherfig je príbehom Clary (Zoe Kazan), ktorá sa na úteku pred násilným manželom ocitne s dvoma synmi na ulici. I keď sa situácia zdá byť bezvýchodisková, náhodné stretnutia ukážu, že aj tie najťažšie problémy dokáže vyriešiť šťastná náhoda a elementárna ľudskosť. Podobnej situácii musí čeliť aj Rose, hrdinka hudobnej drámy Žltá ruža (Yellow Rose, 2019). Mladá Filipínka žijúca v Texase má jediný sen – stať sa country hviezdou. Keď však jej matku zadrží imigračná polícia, ostáva na svoje plány, ale aj nie vždy práve priateľský svet navôkol sama. Hudobnú drámu nakrútila ako svoj prvý hraný titul filipínsko-americká dokumentaristka Diane Paragas.
Vo filme Posledný Vermeer (The Last Vermeer, 2019) debutujúceho producenta Dana Friedkina, ožíva príbeh údajne najúspešnejšieho podvodníka s umením všetkých čias – Hana van Meergrena (stvárnil ho Guy Pearce), ktorý počas druhej svetovej vojny vytiahol milióny z vačkov nacistických pohlavárov túžiacich obohatiť sa o slávne umelecké diela. Keď sa po vojne ocitne pred súdnym tribunálom, má posednú príležitosť dokázať, kým vlastne je: kolaborantom, oportunistom, alebo snáď hrdinom?
Trpko-sladkú príchuť má snímka Family Romance, LCC (Family Romance, LLC, 2019) Wernera Herzoga. Slávny nemecký filmár v nej približuje japonský biznis s ilúziou opätovných stretnutí v rodinách, ktoré prišli o svojho blízkeho. Vo filme sa prelína realita s fikciou, a to nie len formálne ale aj dejovo. Film mal svoju premiéru na minuloročnom festivale v Cannes.
Dráma Zabudnutí (Zabuti, 2019) nás zase zavedie na východnú Ukrajinu, kde sa učiteľka Nina (Maryna Koshkina) musí v okupovanom Luhansku prispôsobovať novým pomerom. Keď však má príležitosť pomôcť osirelému tínedžerovi, ktorého zatkli za vyvesenie ukrajinskej vlajky, neváha preň riskovať vlastný život. Naliehavý, druhý celovečerný film ukrajinskej režisérky a scenáristky Darii Onyshchenko.
Sekciu Nádej uzavrie litovsko-írska dráma Zámok (Pilis, 2020), v ktorej sa trinásťročná speváčka Monika v ceste za svojím vysnívaným vystúpením nezastaví pred zákazmi pragmatickej matky ani únosom vlastnej babičky. Druhý celovečerný film ambicióznej litvianskej režisérky a scenáristky Liny Lužytė. Festival Cinematik uvedie túto novinku medzi prvými na svetovej festivalovej mape.