fbpx

Cinematik vzdá hold Wojciechovi Smarzowskému. Čaká vás veľká sekcia

28. augusta 2020

Vo svojich filmoch hovorí o korupcii, mamone, alkoholizme, vojne aj pedofílii. Kontroverziu, ale aj mimoriadny divácky záujem vyvolal predovšetkým svojou zatiaľ poslednou snímkou Klér (Clergy, 2018), na ktorú si do kín v Poľsku zašlo až 5 miliónov divákov. Wojciech Smarzowski, jeden z najvýraznejších poľských filmových tvorcov súčasnosti, bude aj v hľadáčiku 15. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Cinematik. Uctí si ho v sekcii Rešpekt premietnutím sedmičky jedinečných snímok z jeho filmografie.

Osud troch katolíckych kňazov pred časom spojili tragické udalosti, pri ktorých len o chlp unikli smrti. Odvtedy sa každoročne stretávajú, aby si toto výročie pripomenuli, a to celkom tradične a svetsky – bezbrehou pijatikou. Tentokrát však pri tejto príležitosti spustia lavínu celkom nových udalostí, ktoré ich postavia pred ďalšie životné skúšky.

Wojciech Smarzowski vo filme Klér (Kler, 2018) na príbehu trojice rozdielnych zástupcov katolíckej cirkvi odhaľuje celý rad ohavností a znepokojivých tajomstiev, ktoré sa podľa neho za zatvorenými dvermi kláštorov a farností budú odohrávať až dovtedy, kým im spoločnosť nedokáže otvorene čeliť. „Je dôležité hovoriť o tom, ako cirkev zametá určité veci pod koberec,” povedal Smarzowski v rozhovore pre iDnes. „Cirkev je svätá, ale tvoria ju hriešni ľudia. Klér je predovšetkým o ľuďoch, nie o viere.“ Hoci uvedenie snímky v silne katolíckom Poľsku sprevádzalo množstvo kontroverzie, v domácich kinách sa napokon stala najnavštevovanejším titulom roka a získala množstvo ocenení.

Wojciech Smarzowski pôvodne študoval kameru a dlho sa živil tvorbou reklám a hudobných videoklipov. Jeho celovečerným debutom bola až Svadba (Wesele, 2004), čierna komédia o bezhraničnej posadnutosti peniazmi, ktorá sa odohráva na bujarej svadbe dcéry dedinského boháča. Ten sa v snahe zapôsobiť na ženícha zaplieta s miestnym gangstrom a dostáva sa do nebezpečného kolotoča úplatkov, úskokov a protislužieb. Film získal okrem viacerých domácich ocenení aj Špeciálne uznanie z MFF Karlove Vary.

Smarzowského nasledujúci film Temný dom (Dom zły, 2009) má detektívnu zápletku. Odohráva sa v drsnom prostredí bieszczadských hôr a jeho temnú atmosféru ešte podtrháva zasadenie do prelomu 70. a 80. rokov, časov komunistickej Poľskej ľudovej republiky. Cinematik uvedie aj snímky Dopraváci (Drogówka, 2012), dôvtipný triler o siedmych policajtoch, ktorých zasiahne tragická smrť jedného z nich, a U strážneho anjela (Pod Mocnym Aniołem, 2014), drámu o spisovateľovi, ktorý stále hlbšie prepadá alkoholizmu.

Sedmičku titulov z retrospektívy Wojciecha Smarzowského uzavrie dvojica historických snímok. Ružena (Róża, 2012) sa odohráva v lete roku 1945, keď bývalý vojak oslobodzovacej armády Tadeusz prichádza do domu vdovy po nemeckom dôstojníkovi. Tá ho spočiatku odmieta, potrebuje však jeho ochranu, a tak sa dvojica z úplne odlišných svetov začne zbližovať.

Volyň (Wołyń, 2016) sa odohráva ešte skôr – v roku 1939, tesne pred vypuknutím 2. svetovej vojny. Hlavnou hrdinkou je Zosia, ktorú aj napriek láske k ukrajinskému mladíkovi rodičia vydajú za starého vdovca Macieja. Osudy hrdinov sa prepletajú, keď Macieja po neúspešnej vojenskej výprave zajmú Ukrajinci.