fbpx

Ben Wheatley na Cinematiku

31. júla 2013

V tradičnej retrospektívnej sekcii Rešpekt predstaví festival Cinematik tvorbu mladého britského režiséra Bena Wheatleyho, ktorý len pred niekoľkými týždňami získal Zvláštnu cenu poroty na MFF Karlove Vary za film Pole v Anglicku. Festival uvedie všetky štyri jeho dlhometrážne filmy.

Ben Wheatley patrí do zaujímavej generácie britských režisérov, ktorí začali nakrúcať filmy v uplynulej dekáde. Každý z jeho filmov možno zaradiť k inému žánru, vždy ho však uchopí zaujímavým spôsobom. Jeho filmy sa vyznačujú originálnymi nápadmi od zápletiek až po nenápadné drobnosti v druhom pláne obrazu, svojským humorom a precíznou réžiou.

V roku 2009 debutoval kriminálnym filmom Down Terrace o rodine zločincov, ktorí hľadajú zradcu vo svojom najbližšom okolí. Film niektorými svojimi motívmi nadväzuje na tradíciu britského sociálneho realizmu, no zasadením deja do takejto rodiny túto tradíciu zároveň podvracia.

O dva roky neskôr uviedol Wheatley na festivale SXSW svoj druhý film Zoznam smrti (Kill List), ktorý získal veľký medzinárodný ohlas. Film o dvoch nájomných vrahoch má blízko k hororu: to, čo pôvodne vyzeralo ako ľahká práca, sa totiž pomaly mení na peklo a z lovcov sa stáva korisť.

V roku 2012 mal v sekcii Quinzaine des réalisateurs na festivale v Cannes premiéru film Turisti (Sightseers) a o jeho kvalitách svedčí aj fakt, že mladí kritici ho svojim hlasovaním posunuli taktiež do hlavnej súťažnej sekcie Cinematiku Meeting Point Europe.

Hlavnými hrdinami tejto čiernej komédie je pár, ktorý sa v karavane vydáva spoznávať krásy britskej prírody. Dovolenku im však neustále kazia iní turisti a keď páru dôjde trpezlivosť, začne ich zabíjať. Sú to zločinci na ceste ako Bonnie a Clyde; zdá sa, že zločin ich spája v láske.

Zatiaľ posledným a zrejme najodvážnejším Wheatleyho filmom je Pole v Anglicku (A Field in England). Je to čierno-biely, historický, psychedelický film s absurdnou zápletkou o troch mužoch, ktorí utekajú z boja a idú radšej hľadať najbližšie pohostinstvo. Stretávajú však dvoch alchymistov a zo strachu, aby ich nepremenili na žaby, sa dostávajú pod ich vplyv. Tí nimi manipulujú, zatiaľ čo medzi sebou riešia starší konflikt. Wheatley spája drámu s komédiou, veľmi umne pracuje s obrazom a nebojí sa experimentovať so strihom.