kirchhoff

Rozhovor: Robert Kirchhoff

Para nad riekou je spoločným dieťaťom dokumentaristov Roberta Kirchhoffa (Kauza Cervanová, 2013) a Filipa Remundy (s Vítom Klusákom, Český sen, 2004). O filme sme sa rozprávali s Robertom Kirchhoffom.

Ako ste prišli k téme?
Obaja sme v približne rovnakom čase čítali knihu Laco Deczi na plný plyn od Jirku Šebánka. Zaujali nás bláznivé historky Laca Decziho a keď sme sa stretli, rozhodli sme sa netradične nakrútiť dokumentárny film podľa literárnej predlohy. Laca sme chceli obliecť do uniformy sovietskej armády a angažovať ho v Alexandrovskom súbore tancov a piesní, odkiaľ by viedol svoju celoživotnú vojnu proti popu. Nedostali sme sa však príliš ďaleko a očakávania zaostali za výsledkom. Po našom rozhodnutí, aby do filmu vstúpil Lubo Tamaškovič a Jano Jankeje sme sa rozhodli tému rozšíriť a tak začal vznikať film Para nad riekou v tejto podobe. Film o pominuteľnosti slávy, ktorá vytvára v životoch ambicióznejších ľudí výzvy – túžbu po úspechu, uznaní alebo bohatstve. Tie potrebujú čas a otázka je, či chceme našu existenciu venovať efemérnym cieľom alebo žiť ako slobodní ľudia. Naši protagonisti sa zjavne rozhodli pre tú druhú možnosť, ktorá samozrejme tiež prináša veľké riziká. Podstatné je zachovať si vlastnú integritu.

Vytvorili ste česko-slovenské režisérske duo. Ako sa to stalo a ako fungovala vaša spolupráca?
Obaja máme radi Haška, Marquéza, Bretona. Historky a scény vo filme sme preto koncipovali ako patafyzickú koláž, ktorá by čelila racionalite svojou absurditou, situačným humorom, nechcenou komikou. Okrem toho celý život počúvam jazzovú hudbu. Tá sa stala iba akýmsi zadným plánom a toto spojenie fungovalo myslím veľmi dobre. Dopĺňali sme sa a nebyť tejto vzájomnej internej súhry, film by určite vyzeral celkom inak.

Ako dlho film vznikal?
Veľká časť filmu vznikala v improvizovaných situáciách na základe vopred pripravenej koncepcie. Táto metóda sa vyplatila a snáď to bol aj dôvod, prečo sme jednotlivé príbehy, ak to tak možno povedať uzatvárali v širokom časovom horizonte desiatich rokov. Vznikol materiál, s ktorým sme sa potom spolu s Jankou Vlčkovou trápili dva roky v strižni…

S čím ste počas nakrúcania mali najväčšie problémy?
V dokumentárnom filme je to takmer pravidlo – s protagonistami. Každý z nich je autoritou s vlastným pohľadom na svet, život a slobodu. Bolo preto veľmi obtiažne a vyčerpávajúce nájsť fungujúci model spolupráce a presvedčiť všetkých troch, že tento film má zmysel práve tak, ako ho nakrúcame.

Pavla Rachelová

Film Roberta Krichhoffa Para nad riekou budeme hrať o 17:00 v kine Fontána.