Francúzsky film noir: Poetika zločinu

Sekcia predstavuje osem filmov nakrútených medzi rokmi 1954 – 1981. Rôznorodosť prezentovaných filmov umožňuje divákom spoznať rôzne prístupy k noirovému žánru, ale aj tematické motívy a kľúčových hercov a režisérov. Nesiahajte na prachy a Bob hazardér sú piliermi francúzskej odnože tzv. caper filmu, teda filmu o lúpeži. Oba vznikli v polovici 50. rokov a ovplyvnili nastupujúcu generáciu mladých režisérov pod hlavičkou novej vlny. Jej „prológom“ bol v istom zmysle film Louisa Malla Výťah na popravisko, ktorý zaujme okrem iného vynikajúcim soundtrackom od Milesa Davisa. V našom výbere sa okrem Boba hazardéra ocitli ďalšie dva filmy Jeana-Pierra Melvilla, ktorý sa stal špecialistom na filmy s noirovými motívmi – Udavač a Osudový kruh. Už spomínaná nová vlna je (nepriamo) zastúpená filmom Jeana-Luca Godarda Alphaville, ktorý pozoruhodným spôsobom mieša prvky filmu noir so sci-fi. Prechod k farbe, signalizovaný už Osudovým kruhom (Melville sám hovoril, že chcel nakrútiť „čiernobiely film vo farbe“) završujú Čierna séria Alaina Corneaua a Čistka Bertranda Taverniera. Oba filmy z prelomu 70. a 80. rokov sú adaptáciami románov amerického pulpového spisovateľa Jima Thompsona, ktoré vo francúzskych prekladoch vyšli v legendárnej Série Noire (edícia vydavateľstva Gallimard zameraná na kriminálne romány založená v roku 1945 Marcelom Duhamelom).

Sekcia Francúzsky film noir – poetika zločinu vznikla vďaka podpore a v spolupráci s Institut français v Paríži a Francúzskym inštitútom na Slovensku. Poďakovanie patrí najmä pani Christine Houard a pánovi Milošovi Stankovianskemu.

Michal Michalovič