fbpx

Rešpekt: Leos Carax

18. mája 2012

Medzi najočakávanejšie udalosti tohtoročného Cannes patrí návrat jedného z najoriginálnejších francúzskych režisérov posledných troch dekád Leosa Caraxa, ktorý nakrútil celovečerný film po 13 rokoch. Cinematik venuje tomuto autorovi retrospektívnu sekciu Rešpekt.

Leos Carax patrí medzi režisérov, ktorí definovali francúzsku kinematografiu 80. rokov a spolu s Lucom Bessonom a Jean-Jacques Beineixom sa zvykne zaraďovať k tvorcom tzv. cinéma du look alebo neo-baroka. Pre týchto tvorcov sú charakteristické originálna práca so žánrovými schémami, miešanie vysokého a nízkeho umenia, zobrazovanie vydedených postáv, no predovšetkým silný dôraz na často veľkolepú vizuálnu stránku diela, neraz postavenú na „extáze pohybu“.

Carax (občianskym menom Alexandre Oscar Dupont; Leos Carax je anagram mena Alex Oscar)  sa narodil v roku 1960 a už ako 18-ročný začal pravidelne písať do Cahiers du cinéma. O rok neskôr nakrútil svoj prvý krátky film a v roku 1984 debutoval celovečerným filmom Keď chlapec stretne dievča (Boy Meets Girl), s ktorým sa dostal rovno do súťaže v Cannes. Film s jednoduchým príbehom o  vzťahu mladého filmára Alexa a dievčaťa Mireille stojí na emocionálnych vzplanutiach postáv a atmosfére nočného Paríža, čím evokuje filmy Jean-Luc Godarda alebo Françoisa Truffauta.

V tomto filme začína taktiež Caraxova spolupráca s hercom Denisom Lavantom. Ten stvárni postavu Alexa, režisérovo alter-ego aj v dvoch nasledujúcich filmoch: ešte viac chválenej Zlej krvi (Mauvais sang) z roku 1986, čo je spojenie kriminálnej drámy a romance s prvkami fantasy; a v záverečnom diely voľnej trilógie o Alexovi  Milenci z Pont-Neuf (Les amants du Pont-Neuf, 1991) o dvoch bezdomovcoch (Lavant a Juliette Binoche), ktorí žijú na slávnom parížskom moste, o ich vzťahu plnom náhlych vzplanutí a výbuchov.

Scéna, keď milenci extaticky tancujú na moste, zatiaľ čo sa nad Seinou odohráva obrovský ohňostroj a v zvukovej stope sa prelína typická francúzska akordeónová melódia s klasickou, rockovou a hiphopovou hudbou, je dokonalým a slávnym príkladom toho, ako „vyzerá“ cinéma du look.

Zatiaľ posledným a zároveň „najdejovejším“ Caraxovým celovečerným filmom je Pola X z roku 1999. Ešte výraznejšie v ňom rozvíja témy z predchádzajúcich filmov: l’amour fou, neschopnosť nájsť životnú rovnováhu, osamotenie, problémy s identitou…

O jeho najnovšom filme Holy Motors sa zatiaľ veľa nevie. Príbeh by sa mal odohrávať počas jednej noci. Tajomný pán Oscar sa vozí v limuzíne z jedného miesta na druhé, pričom všade vystupuje s inou identitou: je žobrákom, vrahom, podnikateľom, alebo otcom rodiny. V hlavnej úlohe sa opäť predstaví Denis Lavant, vo vedľajších napríklad Eva Mendes, alebo Kylie Minogue.